Hoe kom je er achter welke opleiding het beste bij je past?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het liefst (ook) op andere manieren dan een studiekeuzetest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Maak een lijstje met opleidingen, en streep weg wat je niets lijkt. Vervolgens ga je uitgebreider kijken naar datgene wat over is, meestal zijn er maar een paar. En wees vooral ook kritisch, hoe is het studieprogramma, wat zijn je perspectieven ná de studie. Wil je het werk voor de rest van je leven doen wat je met een opleiding kunt bereiken?
En wees niet bang om af te haken als je de opleiding niets vindt. Een opleiding staat in het teken van jouw leven, niet andersom. Kies waar je een goed gevoel bij hebt, en misschien kom je na een tijdje heel ergens anders terecht. Ikzelf ben ook gewisseld van studie, en ben er achter gekomen dat ik eigenlijk op de middelbare school al een verkeerd profiel heb gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kunt een keuzeberoeptest doen. Zie onderstaande websites, er zijn daar nog meer van.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook zulke testen gedaan en was bijna nooit goed
bij jezelf te rade gaan wat je leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, daar kom je pas achter als je er aan begonnen bent.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas waar.
Dat valt niet mee als je jong bent en zeker is het moeilijk om dat te moeten bepalen als je 16 bent.
De enige manier - op dit moment - is goed om je heen kijken naar de dingen die je wel en niet leuk vind.
Daarbij kijk je ook naar de dingen waar je tot nu toe wel en niet goed in bent.
Of je rekenen leuk en boeiend vind, of meer een talenmens bent.
Of je graag met veel mensen omgaat, of dat je net zo lief alleen bent of met een groepje vertrouwde vrienden.
Of je bepaalde sterke interessen hebt, of hobby's,
misschien op gebied van mode, of sport. Het kan vanalles zijn.
Praten met je ouders en met anderen die jou goed kennen.
En natuurlijk een leraar of lerares of mentor op school.

Dat hele pakket moet je tot een beslissing brengen.
En niet getreurd: zelfs al zou dat niet de allerbeste beslissing zijn, je hebt nog een heel leven
om weer wat anders te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gewisseld, maar dat is nu denk ik niet zo eenvoudig meer mogelijk
Een tijdje gaan werken..
Tijdens je werkervaring kom je erachter wat je niet wil (heel je leven afwassen in een restaurant bijvoorbeeld)
maar ook waar je goed in bent en wat je leuk vind. Ben je goed in organiseren, kun je goed met mensen overweg, ben je commercieel, zou je lange tijd voor een baas willen werken, of wil je juist iets voor jezelf beginnen..
Probeer een aantal baantjes uit zou ik zeggen, doe overal ervaring op.. Daar leer je echt veel van :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles past bij je als je er wat inziet, het leuk vindt en aankan. Jouw intuïtie is jouw enige leidraad. Een beroepskeuzetest is een namaakmiddel, doe wat je leuk vindt en aarzel niet van keuze te veranderen. Ik ben met Wis- en Natuurkunde begonnen, omdat ik het leuk vond en er goed in was, na een jaar ben ik veranderd naar Economie, omdat ik mijn oude studie vreselijk saai vond en een menswetenschap wilde gaan studeren. Nooit spijt gehad, ondanks dat ik uiteindelijk in het verzekeringsrecht en automatisering mijn centjes heb verdient.

Toegevoegd na 23 uur:
wat is het toch met editblokjes en Nederlands:
'ik heb verdiend'.
Wat een stomme tal, waarin nagenoeg niemand foutloos kan schrijven, niet omdat het zo moeilijk is, maar omdat het zon zootje is met de taalregels.
Het is tijd, dat wij de taalregels aanpassen en all d's en dt's verbagen door t's .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga op zoek naar je zwaktes en je sterktes.
Maak eerst een lijst met wat je goed en niet goed kan.
Wat zijn mijn vaardigheden hoe waren mijn punten voor bepaalde vakken vorig jaar?

Ga ook op zoek naar je interesses in welke richting wil je gaan verder studeren wat voor werk wil ik?

Kijk ook wat jou mogelijkheden zijn waar woon je?
Welke school.

Als je dit allemaal gedaan hebt kan je gaan filteren welke opleidingen hier aan voldoen en haalbaar zijn!!!

Ga naar opendeurdagen kijk boeken in van de opleiding en zie of het past bij jou capaciteiten en sterktes.
Sta niet stil bij 1 opleiding maar bij verschillende opleidingen.

Na een tijdje zal je een opleiding vinden waarvan je weet dit wil ik en kan ik!!!! En dan ben je er
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar universiteiten en hogescholen toe. Loop een collegezaal binnen. Ga in de bieb studeren. Proef de sfeer.

Als je het durft: spreek iemand aan en vertel wat je daar komt doen. Veel studenten hebben het druk, dus laat je niet afschrikken.

En: ga de stad in, drink ergens koffie/thee of maak een korte wandeling door de stad.

Oja, kies 2 steden en trek voor beide minimaal een halve dag uit, dan kost het je maximaal 1 dag.

Succes.