Hoe kom je er achter welke opleiding het beste bij je past?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het liefst (ook) op andere manieren dan een studiekeuzetest.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Maak een lijstje met opleidingen, en streep weg wat je niets lijkt. Vervolgens ga je uitgebreider kijken naar datgene wat over is, meestal zijn er maar een paar. En wees vooral ook kritisch, hoe is het studieprogramma, wat zijn je perspectieven ná de studie. Wil je het werk voor de rest van je leven doen wat je met een opleiding kunt bereiken? En wees niet bang om af te haken als je de opleiding niets vindt. Een opleiding staat in het teken van jouw leven, niet andersom. Kies waar je een goed gevoel bij hebt, en misschien kom je na een tijdje heel ergens anders terecht. Ikzelf ben ook gewisseld van studie, en ben er achter gekomen dat ik eigenlijk op de middelbare school al een verkeerd profiel heb gekozen.

bij jezelf te rade gaan wat je leuk vindt.

Ga op zoek naar je zwaktes en je sterktes. Maak eerst een lijst met wat je goed en niet goed kan. Wat zijn mijn vaardigheden hoe waren mijn punten voor bepaalde vakken vorig jaar? Ga ook op zoek naar je interesses in welke richting wil je gaan verder studeren wat voor werk wil ik? Kijk ook wat jou mogelijkheden zijn waar woon je? Welke school. Als je dit allemaal gedaan hebt kan je gaan filteren welke opleidingen hier aan voldoen en haalbaar zijn!!! Ga naar opendeurdagen kijk boeken in van de opleiding en zie of het past bij jou capaciteiten en sterktes. Sta niet stil bij 1 opleiding maar bij verschillende opleidingen. Na een tijdje zal je een opleiding vinden waarvan je weet dit wil ik en kan ik!!!! En dan ben je er

Ga naar universiteiten en hogescholen toe. Loop een collegezaal binnen. Ga in de bieb studeren. Proef de sfeer. Als je het durft: spreek iemand aan en vertel wat je daar komt doen. Veel studenten hebben het druk, dus laat je niet afschrikken. En: ga de stad in, drink ergens koffie/thee of maak een korte wandeling door de stad. Oja, kies 2 steden en trek voor beide minimaal een halve dag uit, dan kost het je maximaal 1 dag. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100