Heeft iemand ook sollicitatie tips voor een functie bij de gemeente?

Ik heb gesolliciteerd bij de gemeente op een functie teamleider. Ik kom zelf uit het bedrijfsleven en ben ondernemer. Soms hoor ik wel dat gemeentes op andere dingen letten dan het bedrijfsleven. Ik wil echt heel erg erg graag deze functie gaan vervullen. Alvast bedankt voor de tips

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Bij de gemeente zullen ze (net als in het bedrijfsleven) vooral bekijken of je "in het team past", waarbij de gemeente misschien het oordeel van de teamleden zelf wat zwaarder laat wegen. Dus naast leidinggevende kwaliteiten, zal men veel waarde hechten aan je sociale vaardigden. Solistisch optreden (wat je wellicht als ondernemer gewend bent) is vaak geen pluspunt. Groot verschil tussen een ondernemer en een ambtenaar lijkt me verder dat de eerste enorm zelfstandig kan "denken, besluiten en handelen".
Bij gemeenten moet je veel meer rekening houden met de heersende hierarchie: je wordt geacht te doen wat er gezegd wordt, ook al druist dat in tegen je eigen opvattingen over b.v. goed ondernemerschap. Het is immers het (democratisch gekozen) gemeentebestuur dat de besluiten neemt.

Om me heen zag ik vaak dat ambtenaren die bij ons bedrijf kwamen werken niet goed konden wennen aan de nieuwe bedrijfscultuur waarin ze terecht kwamen: de "ambtenarencultuur" is vaak veel passiever en reactiever dan de gang van zaken bij het bedrijfsleven.

Maar natuurlijk zijn dit allemaal generalisaties en is het best mogelijk dat jij juist op een functie solliciteert bij een gemeente die hier totaal andere opvattingen over heeft.

Veel succes!
Pieter2011