Wat zouden jullie doen?

Ik werk op het moment al 11 jaar bij dezelfde werkgever. I.v.m. de economische recessie gaat het daar heel slecht. Ik zie het bedrijf nog geen jaar meer volhouden. Ik heb gesolliciteerd bij een ander bedrijf en wonder boven wonder, ik ben aangenomen! Ik moet daar wel weer met een half jaar contract beginnen, en ga er waarschijnlijk een heel stuk achteruit qua salaris. Bovendien moet ik er dagen werken die ik liever niet werk. Maar ik heb wel meer zekerheid als bij mijn huidige werkgever en het werk ligt dichter bij mijn opleiding. Wat zouden jullie doen, switchen of toch bij de huidige werkgever blijven?

En... waar moet ik allemaal aan denken als ik wel besluit over te gaan. (denk aan pensioen enz.)? De nieuwe werkgever heeft geen CAO.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

Een contract voor onbepaalde inwisselen voor een tijdelijk contract houdt altijd een risico in; als de 6 maanden niet verlengd worden loop je de kans dat je voor de beoordeling WW verwijtbaar werkeloos bent omdat je niet kan aantonen dat je bij de oude werkgever je werk zou hebben verloren. Ook speelt je verminderde inkomen dan (gedeeltelijk) mee zodat een eventuele uitkering beduidend lager uitvalt. Mijn mening ? Bij de oude werkgever de rit uitzitten, de recessie duurt niet eeuwig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, ik zou -persoonlijk- voor zo veel mogelijk zekerheid kiezen, zeker als je een gezinnetje hebt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou de beslissing nu nog niet nemen, maar verder blijven zoeken. Je gaat nu onzekerheid voor onzekerheid inwisselen en gaat er daarbij nog financieel op achteruit ook. Als je bij je huidige baas het echt niet naar je zin zou hebben, zou ik het een ander verhaal vinden. Er komen vast nog nieuwe kansen. Is het vandaag niet dan is het wel een andere keer!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je moet kiezen voor de job waar je je het best bij voelt. de rest is bijzaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het gaat om zekerheid: bij de nieuwe baan heb je de zekerheid van een half jaar (of erger nog, helemaal geen zekerheid als je ook nog een proeftijd hebt!). Dus de vraag is dan: denk je dat je bij je huidige werkgever baanzekerheid hebt voor langer of korter dan een half jaar?

Als je denkt dat je huidige bedrijf het langer dan een half jaar gaat volhouden, zou ik op je gemak verder solliciteren. Voor iemand met zoveel werkervaring als jij, moet het mogelijk zijn om bij een nieuwe baan meer zekerheid te krijgen.

Wat natuurlijk ook kan, als je de ongewenste dagen en het lagere salaris minder belangrijk vindt dan baanzekerheid: verder onderhandelen. Je hoeft niet meteen het openingsaanbod te accepteren. Je kunt dus gewoon een afspraak maken om het aanbod te bespreken, en tijdens dat gesprek duidelijk maken dat je geïnteresseerd bent, maar het aanbod alleen aan kan nemen als het meteen een vaste arbeidsovereenkomst is.

Zij zullen ook wel begrijpen dat je je huidige baan niet zomaar inruilt voor een slechtere situatie. Nee heb je, ja kun je krijgen. En als je geen ja krijgt, solliciteer je alsnog gewoon verder. Let er wel op dat je bij solliciteren (en bij onderhandelen over dit contract) niet teveel loslaat over de onzekere situatie bij je huidige werk, als je wanhopig overkomt, heeft de potentiële werkgever geen stimulans om je iets beters te bieden.

Overigens ook iets om bij stil te staan als je beslist tussen je huidige werk en een nieuwe functie: als je vrijwillig vertrekt, krijg je zeker geen ontslagvergoeding van je huidige werkgever. Als je weg moet wegens gedwongen ontslagen, krijg je een ontslagvergoeding op basis van 11 jaar dienst. Terwijl als je bij een nieuwe baas na be-eindiging van een tijdelijk contract weg moet, je helemaal nergens recht op hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In deze tijd word een tijdelijk contract hoogst waarschijnlijk (toch) niet verlengd!
Ik zou bij mijn huidige werkgever blijven, want hoe groot is de kans dat deze werkelijk failliet gaat of failliet verklaard wordt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tenzij je nieuwe werkgever in een branche zit die juist door de recessie goed draait of door overheidsmaatregelen goed gaat draaien (wegenbouw en dergelijke) zou ik blijven zitten waar ik zit.
Gezien het feit dat de nieuwe werkgever geen CAO heeft zou ik niet heel snel van de betrouwbaarheid van de werkgever uit gaan, in deze ktijden kan het hard gaan met elk bedrijf!