ik heb altijd al hondenbegeleider willen worden maar ik weet niet welke vakken ik nodig heb ?

ik wil dus honden begeleider worden ik weet nog niet precies waar defencie of marchaussee ,politie

ik zit dus in de 3e en ga volgend jaar naar de 4e en daar moet je dus een vakkenpaket kiesen en een profiel en ik weet dus niet wat ik nodig heb

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Antoni
7 jaar geleden
De functie van hondenbegeleider is een specialistische functie binnen verschillende organisaties. Je zal dus eerst in die organisatie een "gewone" functie moeten hebben om te kunnen doorgroeien naar deze specialistische functie. Zie ook de tekst op een website als http://www.nationaleberoepengids.nl/Brigadier. "Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden brigadier (...) Binnen de politie is het mogelijk om als Brigadier door te groeien naar een functie als Inspecteur. Tevens is het mogelijk om een specialistische functie te gaan bekleden. Hierbij valt te denken aan persoonsbeveiliger, hondenbegeleider, wijkagent, ME'er, lid van een arrestatieteam, waterpolitieagent, verkeerspolitieagent, rechercheur of vreemdelingenpolitieagent."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas wordt de Nationale Beroepengids al een paar jaar niet bijgehouden.
Het kabinet-Rutte heeft in december 2010 besloten de indeling van de politieregio's gelijk te maken aan die van de nieuwe 10 justitiële arrondissementen.
Op 1 januari 2013 is de KLPD omgevormd tot Landelijke eenheid van de Nationale politie.
Antoni
7 jaar geleden
@JoanDArc, ik had al de indruk dat niet alles klopte aan de informatie. Verschillende specialistische functies bij de politie zijn in de loop van de tijd afgeschaft bij reorganisaties. De functie van hondenbegeleider echter niet, begrijp ik uit je antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vragensteller wil hondenbegeleider (juist is hondengeleider) worden bij een onderdeel van het Ministerie van Defensie. Dat is maar voor weinigen weggelegd. De geleider moet ervoor uitgekozen worden, men kan er niet voor solliciteren.
Enige kans bij Defensie is er als je solliciteert bij de Luchtmacht als korporaal hondengeleider (MBO-2) om ingezet te worden op een bewakingsvlucht of op een vliegbasis.
https://werkenbijdefensie.nl/vacature/korporaal-hondengeleider-68.html Bij Securitas minstens ervaring in trainen van honden. Bij beveiligingsbedrijven solliciteren.
Deze honden noemt men wel in de volksmond politiehonden maar zijn dat niet, het zijn opsporingshonden.
Daarmee mogen werken als beroep is ook heel mooi.

Antwoorden (1)

Om hondenbegeleider te worden bij de politie is geen speciaal vakkenpakket. Je zult eerst moeten zorgen dat je een baan bij de politie krijgt.
Daarna kun je als agent uitgekozen worden om als hondengeleider te werken als je aan alle eisen voldoet.
Een agent moet:
enkele jaren ervaring hebben in het vak;
over een zeer goede lichamelijke conditie beschikken
(een fysieke test maakt deel uit van de selectieprocedure);
affiniteit hebben met dieren;
De hond onder controle kunnen houden. Bijvoorbeeld tijdens optredens met de Mobiele Eenheid bij voetbalwedstrijden;
Een interne opleiding van acht weken afronden.
In deze opleiding krijgt iedere geleider een eigen hond toegewezen, waarmee hij gedurende de opleiding wordt voorbereid op het werk als hondengeleider.
De geleider neemt de volledige verzorging voor zijn hond en neemt deze ook mee naar huis waar deze in een kennel verblijft.
.

Toegevoegd na 44 minuten:
Als je voldoet aan de eisen van de vooropleiding en je bent aangenomen voor een politiefunctie stuurt het onderdeel waar je bent aangenomen je naar een opleiding op de Politieacademie.
https://www.kombijdepolitie.nl/leren-en-werken-als-agent
https://www.politie.nl/themas/politieonderwijs.html