Wat als een ondernemer voorafgaande aan een faillissement met een curator afspraken heeft gemaakt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Door bijvoorbeeld voorraden separaat te verkopen en buiten een veiling te houden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet voor het faillissement afspraken maken met je curator, simpel weg omdat je nog niet weet wie dat wordt. De rechter wijst na het uitspreken van het faillissement de curator aan, daar heb je zelf niets over te zeggen in dit geval.
ronron1212
10 jaar geleden
hoe kom je tot de vraag wat is je onderbouw hiervoor?
Poet
10 jaar geleden
Een curator is door een rechter aangewezen. Ik neem aan dat je daar je beklag kunt doen
ronron1212
10 jaar geleden
Weten nog niets verder wachten op een aanvulling of reactie van de vraagsteller.

Antwoorden (1)

Dat kan niet want de curator wordt pas bekend bij het faillissement.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bovendien is dit soort handelen niet toegestaan en eventuele 'dealtjes' waarvan je moest weten dat schuldeisers erdoor kunnen worden benadeeld kunnen worden teruggedraaid. Zie het onderstaande over de zogeheten faillissementspauliana:

'Op het moment dat de debiteur in staat van faillissement is verklaard kan ook de door de rechtbank aangestelde curator rechtshandelingen vernietigen met een beroep op een actio pauliana. De curator kan namelijk een beroep doen op de exclusief aan hem ter dienste staande faillissementspauliana. De curator kan een rechtshandeling die de schuldenaar vóór de faillietverklaring onverplicht heeft verricht en waarvan deze bij het verrichten wist of behoorde te weten dat daarvan benadeling van de schuldeisers het gevolg zou zijn vernietigen.

Bij onverplichte rechtshandelingen (...) kan de curator een beroep doen op een aantal in de wet vastgelegde bewijsvermoedens ten aanzien van de wetenschap van benadeling. Bijvoorbeeld ten aanzien van een rechtshandeling die is verricht binnen één jaar voor het faillissement met of jegens een naast familielid, geldt dat vermoed wordt dat er wetenschap van benadeling was. Er gelden nog een aantal van dit soort bewijsvermoedens. (...)"
http://www.baumgardtbrokling.nl/weblog/insolventierecht/actio-pauliana
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat met een curator en een bank al afspraken zijn gemaakt!
Dit om de bank tevreden te stellen, zodat de persoon in kwestie (door onderhandse verkoop van voorraden) zijn huis niet uit hoeft!
Afgelopen vrijdag is faillisement aangevraagd en op 13 augustus a.s. volgt uitspraak. Voorraad is wel al weggehaald.
Eigenlijk wil ik hier werk van maken maar weet nog niet hoe....
Computoon
10 jaar geleden
Het is mogelijk - maar misschien dat de curator je daarover kan/mag informeren - dat de bank een stil pandrecht had op de voorraden. Pandhouders hebben een voorrang in een faillissement. De pandhouder kan handelen alsof er geen faillissement is, op het moment dat de schuldenaar zijn verplichtingen niet nakomt. Eigenlijk hetzelfde als bij een hypotheek, alleen gaat een hypotheek over onroerende zaken en een pandrecht over roerende. Van een pandrecht moet een authentieke (= notariële) of onderhandse akte aanwezig zijn.