Hoe zorg je ervoor dat je vermogen op je zakelijke en particuliere rekening veilig blijft bij een faillissement van je bank. Hoe doen miljonairs dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste miljonairs zullen niet al het spaargeld op de bank staan om de simpele reden dat dit erg weinig rendement oplevert, helemaal gezien de huidige omstandigheden. Hun vermogens zitten overwegend in andere dingen als beleggingen, vastgoed, rechten van intellectueel eigendom, winkelketens, of vul maar in wat beter rendeert dan een spaarrekening. Het maakt immers nogal verschil of je 1% rente krijgt over een vermogen van 5 miljoen (€ 50.000) of 4% (€ 200.000). Zij hebben meer keuze om te doen met hun vermogen dan de doorsnee, minder bemiddelde Nederlander. En ja, natuurlijk hebben ze ook wel 'wat' geld op de bank waar ze snel over kunnen beschikken als dat nodig is, maar dat zal niet het grootste deel van hun vermogen zijn; en voor hun banktegoeden geldt trouwens dat de Nederlandse Staat per Nederlandse bankrekening een bedrag tot € 100.000,- garandeert uit te keren wanneer een bank failliet gaat, dit is het z.g. depositogarantiestelsel.
Ivana
8 jaar geleden
Aanvullend: als je zelf 300.000 bij de bank wilt plaatsen, kan je dat beter spreiden. Niet alle banken gaan gelijk failliet en per 100.000 is het (zie Pieter) gegarandeerd door de Nederlandse Staat.

Antwoorden (1)

Geld is nergens 100% veilig. Een banktegoed is niets anders dan een vordering op de bank. Als bank failliet gaat betekent dat altijd problemen.

Minste problemen heb je als particulier tot 100.000 per Nederlandse bankvergunning, want de overheid staat garant. Bij een faillissement zoals destijds bij de DSB Bank moet je wel een paar maanden op je geld wachten. Wat je dus kunt doen is spreiden over banken tot 100.000 per bankvergunning.

Mocht je zoveel geld hebben dat spreiden bijna niet meer te doen is kun je het beste bij een grote bank zitten zoals Rabobank, ABN of ING. In de crisis hebben we geleerd dat de overheid grote banken waarschijnlijk altijd zal redden in geval van nood.