Waar kan ik het beste de beschikbaarheid van mijn toekomstige bedrijfsnaam laten onderzoeken?

Er bestaan zoveel bureaus die dergelijke onderzoeken uitvoeren -- sommigen menen dit zelfs gratis te doen.
Doen al deze bedrijven hun werk net zo goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Kan veel makkelijker en sneller.

Typ de door jou gewenste naam in bij Google, komt de naam niet naar voren is de naam beschikbaar.

Bij inschrijving in de Kamer van Koophandel wordt het nogmaals gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kanttekening bij dat tweede is wel dat de Kamer van Koophandel check echt alleen letterlijk checkt of diezelfde naam al in het systeem staat. Eén letter verschil wordt dus niet opgemerkt, maar dus wel in conflict komen met een bestaande handelsnaam.
Begin eens met te kijken of de naam als domeinnaam nog beschikbaar is. Zo ja, Dan is de kans groot dat je naam nog niet gebruikt wordt. Vervolgens even met Google kijken of de naam geen verkeerde hits geeft (zoals porn sites, of concurrence bedrijven). Dan heb je je onderzoek eigenlijk al zelf en voldoende uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Dit is een handige site om de beschikbaarheid te checken:
http://www.evenchecken.nl/
Zie link. Hier kun je bedrijfsnaam controleren. Indien beschikbaar, zet er dan een woord achter. Bijvoorbeeld: Pieters Plastic B.V. -> Pieters PlasticS B.V.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je het beste via een domeinnaam doen. Ik neem tenminste aan (als rasechte webbouwer) dat je ook een website nodig hebt.

Begin met uitzoeken of de naam die in gedachten hebt nog vrij is. Doe dat via degene die je site gaat bouwen. Of bijv. via sidn.nl
Type je naam niet zomaar bij elke provider in, want dat wordt bijgehouden.... (dan maar paranoïde ;)

Vervolgens kun je op de kvk.nl site kijken of je naam er al is. Veel namen zullen vaker voorkomen en voor kleinere bedrijven is dat niet erg.

Ons advies is altijd: eerst de domeinnaam vastleggen voor je website. Hoeft maar 1 of 2 tientjes (pjr) te kosten.
Tips voor een naam: geen streepje! en let op dat het goed 'bekt', liefst kort en makkelijk uit te leggen door de telefoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. Wij helpen onze klanten meestal met uitzoeken van een naam. Dat reken je geen extra kosten voor.