Het is geen auditie maar een audit, een boekenonderzoek.
De jaarstukken zijn de balans en verlies-en-winstrekening en de documenten die deze toelichten.
Aan de omzetkant kan men controleren of deze volledig verantwoord is. Zijn bijv. doorlopend genummerde kopiefacturen aanwezig? Is er aansluiting met de verlies-en-winst?
Sluit de opgegeven omzet volgens de btw-aangiften aan op die volgens de verlies-en-winstrekening? ("Rondrekenen")
Aan de kostenkant kan men controleren of er van alle vastgelegde kosten boekstukken in de administratie zitten. Voldoen deze aan de fiscale eisen? (O.a. juiste tenaamstelling op de nota's). Is er geen btw in vooraftrek genomen terwijl dat niet mocht? (Bijv. horecabestedingen).
Als je aan het eind van het jaar voor het jaar van het onderzoek flinke kosten hebt geboekt voor facturen die je verwachtte maar die er toen niet waren: zijn die alsnog gekomen in het te onderzoeken jaar? ("Afloop")
Debiteuren en crediteuren: openpostenlijst (of saldilijst) op de balansdatum moet aansluiten op de balans.
Investeringen: correct verwerkt? Dus niet in 1 keer als kosten geboekt in het geval erop afgeschreven moest wordem.
Enz. Enz. Op elk deelgebied kan de administratie worden gecontroleerd. Zit hij degelijk in elkaar (alles juist, tijdig en volledig verwerkt en gedocumenteerd) of ramnelt hij aan alle kanten?
Verleen de Belastingdienst alle medewerking maar geef niet meer informatie dan waarom wordt gevraagd.