Ben ik een ondernemer voor inkomstenbelasting?

In 2015 heb ik een restaurant geopend met 2 andere personen. Begin 2017 ben ik gestopt ermee.
Bij het doen van belastingaangifte over 2016 moet ik aangeven dat ik ondernemer ben voor inkomstenbelasting?

- Begin 2016 gestopt met het werken in het restaurant (0 uren gewerkt in 2016)
- Geen invloed uitgeoefend op de bedrijfsvoering in 2016
- Het bedrijf heeft in 2016 verlies gedraaid

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Onder welke bron uw inkomsten vallen, is afhankelijk van een aantal factoren. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Het kan zijn dat je kwalificeert voor ondernemer voor de inkomstenbelasting. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van je omstandigheden of je aan die eisen voldoet. Heb je van de Belastingdienst, na aanmelding van de onderneming, een uitnodiging gekregen om aangifte te doen als ondernemer?

Als je voor het eerst aangifte doet als ondernemer en er tussendoor een bedrijf is gestart en geëindigd, dan is dit een bijzonder complexe aangifte. Het berekenen van stakingswinst niet specialistenwerk. Ik adviseer je dringend om de hulp in de schakelen van een boekhouder of (beter nog) een fiscalist.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen ik ben uitgetreden uit het bedrijf. Het bedrijf wordt nog voortgezet door 2 andere personen.
tinus1969
7 jaar geleden
@Jong, dat NU bent uitgetreden, doet er niet toe. Voor de belasting doet het ertoe,wanneer jij gestopt bent. Je noemt zelf in de oorpronkelijke vraag zowel 2016 als 2017, wat is het nu officieel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jong je kunt niet uit een VOF treden door geen uren meer te maken. Er is vereffening tussen de vennoten nodig op basis van een gedetailleerde eindafrekening. En uittreding of niet, je hebt Verbondenheid voor bestaande schulden. Zolang je niet formeel bent uitgetreden blijf je ook verbonden met nieuwe schulden. Als je niet formeel bent uitgetreden en er wordt nu nog verlies gemaakt, dan is dat nog steeds jouw probleem.