Moet je als personeelsvereniging ingeschreven zijn bij de KvK en perse een verenigingsrekening hebben?

Op dit moment zijn wij met 15 personen in dienst en hebben wij een personeelsvereniging. Echter nu zijn wij aan het kijken of we ergens nog geld kunnen besparen. Vandaar dat wij ons afvragen of je verplicht bent om ingeschreven te staan bij de KvK en of je daarbij ook perse een bankrekening moet hebben welke speciaal voor verenigingen is. Wanneer we namelijk niet ingeschreven hoeven te zijn bij de KvK en dan gewoon een persoonlijke rekening kunnen openen, dan kunnen we al een kleine €100,- besparen. Wie kan mij vertellen wat de regels zijn op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Het is niet verplicht maar heeft wel consequenties. De KvK kan je daarin adviseren.
Met een en/of rekening kunnen er altijd 2 personen over het geld beschikken. Dan bespaar je ook bankkosten in vergelijking met een rekening t.n.v. een rechtspersoon.
Let op: Elke bankpas kost geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er bij de oprichting geen notariële akte is opgesteld, gaat het om een vereniging met rechtsbevoegdheid. Zo'n vereniging kan geen erfgenaam zijn en geen registergoederen (b.v. onroerend goed) verkrijgen. In dat geval is inschrijving bij de KvK niet verplicht. (Zie bron 1). Het nadeel daarvan is dat bestuursleden van een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid hoofdelijk aansprakelijk zijn (bron 2). Het bestuur kan de aansprakelijkheid beperken door de vereniging in te schrijven in het Handelsregister.

Een bankrekening op naam van de vereniging is volgens mij niet verplicht (tenzij het in de statuten staat). Maar als je het geld van de vereniging op je eigen bankrekening zet en je overlijdt, dan behoort het geld gewoon bij de nalatenschap en kan de vereniging formeel fluiten naar haar centen. (Zie bron 3).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er bij de oprichting geen notariële akte is opgesteld, gaat het om een vereniging ZONDER rechtsbevoegdheid.