Wat is een bv?

Ik vind telkens allemaal moeilijke uitleggen, ik wil graag in het kort en algemeen weten wat een bv is en inhoud in makkelijke woorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Een BV is een besloten venootschap. Het is een onderneming die op naam staat van 1 of meerdere personen (aandeelhouders) De aandelen zijn niet vrij verkoopbaar, dat is bij een NV wel het geval.
In Nederland zijn veel bv's in handen van 1 enkel persoon, de enige aandeelhouder en tevens directeur.(DGA)

Het voordeel van een BV t.o.v een eenmanszaak of vof is de verminderde persoonlijke aansprakelijkheid.
Via een BV kan ook een salaris worden verdiend waar loonbelasting over geheven wordt.
Bij een eenmanszaak of firma(vof) zijn de prive-opnames het salaris en daar is gewoon inkomstenbelasting over verschuldigd, ook zijn prive-opnames niet aftrekbaar als kosten en salarissen zijn dat wel.
Bij grote bedrijven is een BV aanbevolen omdat daar vennootschapsbelasting geheven wordt over de winst en bij een eenmanszaak of firma wordt inkomstenbelasting (1e tarief +/- 37 %)berekend. Vennootschapsbelasting is voordeliger.(1e tarief +/- 25%)
Daarnaast zijn er nog een aantal voordelen indien de aandeelhouder(s) dividend laten uitkeren.

Let wel, bij de meeste accountancy en/of administratiekantoren wordt meer berekend voor de administratie van een BV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een BV is een bedrijf waarvan het eigendom OP NAAM staat van de eigenaren, de vennoten. Dit eigendom is niet vrij verhandelbaar op een beurs, want dan heet het een NV.

Toegevoegd na 1 minuut:
De eigenaren zijn juridisch aansprakelijk tot hun aandeel in het eigendom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BV : besloten vennootschap

Een BV is (meestal) een bedrijf waarbij het kapitaal verkregen is door het uitgeven van aandelen. De BV wordt hierna zelf als rechtspersoon (ondernemer) gezien. Hierdoor is het noodzakelijk dat er een directeur wordt aangewezen voor de dagelijkse bedrijfsvoering. De aandeelhouders zijn echter de echte eigenaren en dus ook financieel verantwoordelijk (voor de waarde van hun aandelenpakket).
Bij kleine BV's is de directeur vaak de enige aandeelhouder. Bij grote BV's wordt er meestal een Raad van Comissarissen aangesteld. Deze raad houdt, namens de aandeelhouders, toezicht op de bedrijfsvoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bv is een vennootschap waarin het kapitaal in aandelen is verdeeld. De aandelen zijn in handen van de aandeelhouder(s). De bv is een rechtspersoon met dezelfde juridische status, rechten en plichten als een natuurlijk persoon. De bv zelf wordt als ondernemer gezien, de directeur is in dienst en handelt uit naam van de vennootschap. Een bv kan zelfstandig of samen met anderen worden opgericht.
Kijk voor meer informatie op onderstaande website.
Als je de termen niet snapt, kijk dan eens in de bibliotheek of ze een juridisch woordenboek hebben. Daarin worden dit soort dingen heel kort uitgelegd. Je hoeft geen lid te zijn als je alleen boeken in wilt zien.

td
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bv is een vennootschap waarin het kapitaal in aandelen is verdeeld.
De aandelen zijn in handen van de aandeelhouder(s).
De bv is een rechtspersoon, met dezelfde juridische status, rechten en plichten als een natuurlijk persoon.
De bv zelf wordt als ondernemer gezien, de directeur is in dienst en handelt uit naam van de vennootschap.
Een bv kan zelfstandig of samen met anderen worden opgericht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals een mens een *persoon* is in het recht, een rechtspersoon dus,

en dus afspraken kan maken, contracten kan afsluiten, ergens voor verantwoordelijk zijn,

zo is voor het recht een BV ook een rechtspersoon die dat allemaal kan.

De *mensen* in de BV die die handelingen uitvoeren doen het dan in naam van de BV, de rechtspersoon.

Die BV is dan weer eigendom van de eigenaren, maar die eigenaren lopen niet het risico dat de rechtspersoon-BV loopt.
De BV kan failliet gaan, de eigenaren HOEVEN dat dan niet te zijn...
Tenzij er sprake is van dat de eigenaar wanbeheer pleegde, dan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bedrijf (geld en spullen) is verdeeld in kleine stukjes (aandelen), en ieder stukje (aandeel) behoort aan een persoon toe.

In tegenstelling tot een NV (naamloze vennootschap), waarbij de aandelen vrij te verhandelen (verkopen) zijn. Dat mag je dus niet doen met aandelen in een BV (besloten vennootschap).

Een aandeel van een BV kun je dus niet zomaar aan iedere zwerver doorverkopen ;-) Het wordt vaak bij familiebedrijven gebruikt; zo blijven alle stukjes in handen van de familie.