Waarom willen de meeste groothandels een KvK nummer van je hebben?

Stel je hebt uiteindelijk een KvK nummer, en je besteld bij groothandels. Wordt er dan ook aan de KvK doorgegeven wat je besteld hebt aan bedragen? Of is het voor groothandels alleen maar veilig dat er besteld wordt door bedrijven, en niet door particulieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling: via K v K registratie is veel van een onderneming te weet te komen. Zoals organisatievorm, eigenaar, directeur, toezichthouders( failisementen in het verleden van de eigenaren) Jaarrekeningen e.d. (is in mindere tijden actueel) grote van de bedrijven, vestigingsplaats(en) e.d. Groothandel kan tevens ervoor kiezen om aan particulieren te leveren, maar dan uiteraard zonder de korting die de detailhandel krijgt. ( Bij veel toeleveringsbedrijven in de auto-onderdelen handel is dit heel gebruikelijk)

Het beste antwoord

Omdat een groothandel alleen voor bedrijven bedoeld is en niet voor particulieren. Met een KvK nummer "bewijs" je eigenlijk dat jij een onderneming bent en geen particulier die even voordeliger dingen wil gaan aanschaffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En verder krijgt de KvK geen inzage in jouw koopgedrag overigens. Dit is enkel alleen voor de groothandel om jouw als bedrijf te verifiëren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook vervalt de wet "kopen op afstand" indien je als bedrijf via internet bij een groothandel besteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is om zeker te weten dat je geen particulier bent, want een groothandel mag niet leveren aan particulieren. Maar iedereen weet - denk ik - dat er genoeg mensen zijn die een 'pasje' hebben van zo'n groothandel terwijl ze 'gewone' particuliere consumenten zijn. Dan is echter sprake van oneerlijke concurrentie en er zijn in het verleden actieve winkeliersverenigingen geweest die daartegen juridische procedures zijn gestart.

In het Handelsregister van de Kamer van Koophandel moeten niet alleen ondernemingen zich inschrijven maar ook verenigingen met rechtsbevoegdheid ('verenigingen met notariële akte'), verenigingen van eigenaren (VvE's) en stichtingen.

Uiteraard wordt niet aan de KvK doorgegeven wat je besteld hebt. Wel is het mogelijk (ik vraag me af of het gebeurt) dat de groothandel periodiek data opvraagt bij de Kamer van Koophandel om haar klantenbestand hiermee bij te werken. Want als een bedrijf is opgeheven zou een eventuele pashouder de pas ook niet meer mogen gebruiken.
Computoon
11 jaar geleden
Antwoord op de vraag: Nee er wordt niets anders doorgegeven dan wat jij opgeeft aan het KvK.