Ik ben ondernemer en wil voorts zelf graag mijn inkomstenbelasting doen. Is er een boek dat het in duidelijke taal uitlegt, zodat ik me in kan lezen?

Ik wil graag dingen zoals activa, passiva, balans, jaarrekening enz leren zodat ik zelf mijn aangifte kan doen. Graag voor beginners en in duidelijke taal. Ben benieuwd naar jullie tips.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb aardig wat geleerd van het boek "Financieel management voor Dummies". Maar vergis je niet in dit soort zaken, als je dit zelf wil doen. Het is als ondernemer goed (en zelfs verplicht vind ik) om kennis van financieel management te hebben. Maar daarnaast kan een goed financieel adviseur je geld opleveren en er voor zorgen dat jij je kunt concentreren op je eigen zaak. En als je zelf de boekhouding en dergelijke goed voorbereid, hoeft zo'n adviseur helemaal niet zo duur te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eeuhm... nou ja, er zijn mensen die hiervoor jaren een studie volgen he? Dus het is niet per se heel snel en makkelijk te leren. Maar als je een klein bedrijfje hebt met weinig inkomende en uitgaande facturen dan moet je het in principe kunnen.
Boekhouden voor dummies kan je vast een aardig eindje op weg helpen voor wat betreft de balans van je bedrijf.
Naast je balans en winst- en verliesrekening en wat fiscale uitzonderingen (die je op de site van de belastingdienst allemaal terug kan lezen) is het niet veel anders dan de aangifte inkomstenbelasting die miljoenen mensen nu ook al helemaal zelf doen.

Maar zodra je met specialistische dingen in aanraking zou komen is het toch gewoon verstandiger om een accountant of administratiekantoor in te huren. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, je zal dan toch een boekhouding moeten gaan voeren. Dat kan eventueel in excel, maar de voorkeur gaat toch uit naar een echt boekhoudpakket (zijn hele goedkopen en toch goede te vinden).
In excel is het echt ook wel te doen, maar wel een stuk foutgevoeliger.
Bij de SP kunnen burgers terecht voor hun belastingopgave. De meeste afdelingen van deze partij hebben een hulpdienst waar mensen terecht kunnen voor juridisch advies, belastingzaken, etc, etc. Gezien het warme hart dat deze partij het MKB toedraagt, willen zij je vast helpen. Kijk even op SP.nl voor een hulpdienst bij jou in de buurt.

(zie ook bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er toch vanuit dat de SP niet de hele boekhouding voor bedrijven gaat doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee heb je, ja kun je krijgen. Wanneer het hier een eenmanszaak, zzp-er betreft denk ik het wel.
Allereerst moet je de kunst van het boekhouden onder de knie krijgen, vervolgens daarvan een jaarrekening leren maken en, rekening houdend met de fiscale normen, (plus- en minpunten) een keer per jaar de boeken afsluiten en de aangifte maken.
Dat schudt je niet uit de mouw.
Begin met de cursus praktijkdiploma boekhouden, maar hoe houdt een mens de verworven kennis bij?
Ik denk dat u uw talenten als ondernemer beter kwijt kunt in de onderneming zelf, hoewel het wel goed is als u begrijpt hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Dat is veel te veel voor GV, helaas of gelukkig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf je aangifte IB doen is gevaarlijk als je niet weet (of erger nog; denkt te weten) waar je mee bezig bent, de praktijk leert dat mensen aftrekposten ea zaken vergeten of foutief invullen, met alle gevolgen van dien.

Jaarrekeningen samenstellen en fiscale aangiftes verzorgen zijn al 2 vakgebieden op zich waar HBO/WO studies aan gewijd.

Ik juich het wel toe dat je meer wilt weten van het vakgebied, begin klein bij een BKB of MBA opleiding en bouw zo verder je kennis uit.