waarom zijn groothandels helemaal niet zo goedkoop?

Ik heb een klein bedrijfje en door mijn inschrijving bij de KVK ben ik benaderd door verschillende groothandels om lid bij hun te worden. Vond ik wel handig, dus dat ben ik. Ik krijg regelmatig allerlei 'aanbiedingen' van deze groothandels. Op zich zijn die aanbiedingen nog wel oke, maar als ik zo nu en dan is het assortiment en de prijzen bekijk, vind ik ze helemaal niet zo goedkoop. Vooral als ik de prijzen van bepaalde producten vergelijk met 'winkelprijzen' dan zijn de 'winstmarges' eigenlijk te verwaarlozen. Met de btw die je moet rekenen is er eigenlijk vaak geen winst meer. Hoe kan dit??

10 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vraag ik mezelf ook al tijden af!
ronron1212
10 jaar geleden
Btw kun je weer verrekenen met de fiscus dus die heeft niets met jou prijs te maken.

Antwoorden (5)

Ook groothandels moeten de kost verdienen. Als je daar de producten per stuk koopt, dan zal inderdaad de prijs dicht in de buurt komen van de detailhandel. Door groot in te kopen kan je daar meer korting bedingen. Zo werkt dat nou eenmaal.
Ook bij groothandelsondernemingen.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus. Het is niet anders.
Ook de groothandels hebben veel kosten, ze moeten de producten inkopen, opslaan, verzamelen voor de klant, meestal afleveren en dan nog de personeelskosten, belasting, huur of koop van het pand en de producten die niet verkocht zijn, of niet meer verkocht kunnen worden vernietigen, of weggooien. Per stuk, of kleine aantallen afnemen, is daarom duur. Meestal zijn er voor de winkelketens wel afspraken te maken zodat er meer korting gekregen kan worden, waardoor deze winkels met stuntprijzen kunnen werken. Voor de groothandels is het ook interessant afspraken met hun grote afnemers te maken. Waardoor het voor hen het leveren ook goedkoper wordt. Zij kunnen dan groter inkopen voor de klant(en), makkelijker verzamelen, sneller afleveren (op 1 punt voor meerdere winkels, het vervoer naar de verschillende winkels wordt verzorgd door de organisatie). Ook hebben de grotere winkelketens meer verloop in producten, waardoor er meer en vaker besteld kan worden.
Voor de kleine ondernemer is vaak goedkoper in te kopen bij de stunters (Action bijvoorbeeld), dan bij de groothandel (Macro, Sligro enzovoort).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoeld waarschijnlijk de Makro oid. De Makro is wellis waar een groothandel echter gericht op de horeca. Voor de horeca is het aanbod groot en divers, en vers is goedkoper en beter dan de supermarkt. Daarnaast zijn ze non-food artikelen gaan verkopen echter die gaan vrijwel allemaal per stuk. Dus detail/retail. De truk is dat ze op bedrijven terreinen zitten waar detailhandel vaak niet is toegestaan. Tenzij je selectief of gereguleerd toegangsbeleid hebt. Dus werkt met toegangspassen. Niet iedereen mag er zomaar binnen. Als je een pas hebt behoor je dus tot een select gezelschap. Dat vinden mensen leuk. Dan kan je tegen je vrienden zeggen: " wij hebben makropas""Dan hebben ze ook nog hele scherpe lok aanbiedingen. Dus wil iedereen daar de aanbiedingen kopen. Daarbij koopt iedereen wel iets meer. Maar dan tegen een normale prijs en marge. Dus waar ze aan de ene kant voordeel geven pakken ze het aan de andere kant terug. Die aanbiedingen kopen ze heel groot in dus dan kan je jezelf groothandel noemen. De lokaties waar ze zitten zijn relatief goedkoop tov winkel gebieden, dus normale marge, veel verkopen is veel absolute winst. Je wordt gewoon gelokt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de consumentengids van januari 2013 (zie ook bron) is er ook onderzoek gedaan. Deze groothandels zijn soms goedkoper, maar dan moet je het echt van de aanbiedingen hebben. Gewone artikelen zijn inderdaad net zo duur als ergens anders. Wat bijvoorbeeld vaak wel een voordeel is, is dat je gemakkelijk grote aantallen kunt kopen. En daarnaast is het assortiment heel uitgebreid en gevarieerd. Dat hoef je als ondernemer niet allerlei winkels langs. Dat is wel weer een klein winstje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat zijn winkels die het nog goedkoper aankopen dan je denkt en dit mag niet iedereen weten,
ze kunnen het enorm goedkoop inkopen ik weet niet precies hoe en wat ze ook doen is niet 1 pallet maar 1000 palletten van dezelfde producten