Wat kun je zeggen over waarden en normen in een organisatie?

Voor een ondernemingsplan dat wij schrijven, moeten we ook een stukje schrijven over de cultuur van onze organisatie en wat de waarden en normen in de organisatie zijn. Wat kunnen waarden en normen in een organisatie zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

1 voorbeeld is maatschappelijk verantwoord ondernemen ( MVO )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ieder in z'n waarde laten, respect voor elkaar hebben bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt er bedoeld de manier waarop personeel en ondernemers met elkaar om gaan. dus welke hierarchy er binnen het bedrijf bestaat. De waarden en normen worden dan bepaald dmv de structuur die er is dus een platte organisatie waar ieder als gelijke behandeld word en overleg heel losjes gaat. of een structuur waar meer hoogte verschil in zit en er duidelijk verschil is in rang wat veel in Duitse en Amerikaanse bedrijven voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danku
Dat geldt ook voor de criteria en wijze van aanpak naar buiten toe, bijvoorbeeld naar de gebruikers, afnemers, klanten.
Dus al dan niet koste wat het kost korte termijnresultaten boeken (en zo nodig de klant misleiden) of denken aan de reputatie en anderen net zo behandelen als je zelf behandeld wilt worden.
PS Goed dat je eerst waarden noemt want de normen zijn daar het uitvloeisel van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normen en waarden binnen een bedrijf is een gegeven voor goed functioneren en een prettige werkomgeving te hebben. van het bedrijf mag je goede werkomstandigheden verwachten. werknemers horen onderling respect voor elkaar te hebben. en geen zaken van het werk meenemen voor thuisgebruik (denk aan papier, pennen, e.d.). bij normen en waarden hoort ook elkaar te wijzen op tekortkomingen. het is een veelomvattend geheel maar dit is m.i. de basis.