Heb ik recht op een aanvullende beurs + studentenreisproduct op het hbo zonder dat ik terug hoef te betalen?

Ik doe momenteel mbo 1e leerjaar en ik wil hierna door op het hbo. Ik word in september 18 waardoor ik nog geen lesgeld hoef te betalen voor het 2e leerjaar maar pas in het 3e leerjaar maar ik wou al wel in het 2e leerjaar stufi aanvragen. Nou is mijn vraag of ik op het hbo ook recht heb op stufi zonder dat ik schulden krijg. Ik weet van het mbo wel dat als je binnen 10 jaar je diploma haalt het niet hoeft terug te betalen. Nou vraag ik me af of dit op het hbo ook het geval is dus als ik mijn diploma op het hbo binnen 10 jaar haal of dat dan wordt omgezet in een gift. Ik weet wel dat ik sowieso recht heb op een aanvullende beurs aangezien ik alleen met mijn moeder leef die een uitkering krijgt en geen vader meer heb. Maar hoe zit dat precies met stufi op het hbo, wat moet je wel terugbetalen en wat niet? Want mijn moeder en ik willen niet dat ik schulden ga krijgen en dat we moeten gaan terugbetalen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stufi bestaat niet meer. Het is nu een lening. Die moet je altijd terug betalen.

Antwoorden (1)

Je studiefinanciering is een lening die je na je studie moet terugbetalen. Alleen het studentenreisproduct en de aanvullende beurs kunnen een gift worden. Je moet dan binnen 10 jaar je diploma behalen, gerekend vanaf je 1e maand studiefinanciering. Hoeveel jaren aanvullende beurs een gift worden, hangt af van de waarde van je diploma. Behaal je geen diploma, dan moet je alles terugbetalen. Behalve de aanvullende beurs in je eerste 5 maanden studiefinanciering. Die mag je altijd houden.