Wat wordt er bedoeld met vorm en inhoud 1 bij gedichten?

Voor mijn studie Nederlands word er vaak gebruik gemaakt van het term vorm en inhoud moeten 1 zijn bij gedichten
Snapt iemand wat ze hiermee bedoelen en zo ja kan je een goed voorbeeld van laten zien

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vorm en inhoud moeten één geheel zijn bij gedichten Een Kamerlid legde zijn commentaar eens als volgt uit:
Wat ik inhoudelijk te zeggen heb kan niet anders dan in deze bewoordingen worden gezegd.
The Medium is the Message.
De boodschap: wát je wilt overbrengen en hóe je het overbrengt zijn één.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar hoe kan je vorm en inhoud 1 laten brengen?
Ik las ergens door middel van sonnetten,maar dat snap ik niet zo goed.
Antoni
7 jaar geleden
Hier is een (extreem) voorbeeld van een gedicht waarvan vorm en inhoud één zijn: http://www.poezie-in-beweging.nl/framerechts/poezie_en_opdrachten/maakeeneigengedicht/images/goedideeklein2.gif
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oke ik denk dat ik het begin te snappen,maar er staat hier dat tachtigers (zoals Willem Kloos) graag zagen dat vorm en inhoud 1 was in de vorm van sonnetten,snapt iemand dit?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Tachtig was een romantische stroming in zowel de dicht- als in de schilderkunst. Men dichtte en schilderde waarbij de schoonheid van de vorm het belangrijkste was.
De sonnetvorm werd hoofdzakelijk gebruikt voor
liefdesgedichten en later om complexe gevoelens te uiten. Zoals Jacques Perk met zijn cyclus van meer dan honderd liefdessonnetten: Mathilde en Willem Kloos (1859 - 1938) die zijn Ingewikkelde gevoelens uitte in de schone vorm van het beroemde sonnet:
Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten,
En zit in 't binnenst van mijn ziel ten troon
Over mij zelf en 't al, naar rijksgeboôn
Van eigen strijd en zege, uit eigen krachten. En als een heir van donkerwilde machten
Joelt aan mij op en valt terug, gevloôn
Voor 't heffen van mijn hand en heldere kroon:
Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten. -- En tóch, zo eindloos smacht ik soms om rond
Úw overdierb're leên den arm te slaan,
En, luid uitsnikkende, met al mijn gloed En trots en kalme glorie te vergaan
Op úwe lippen in een wilden vloed
Van kussen, waar 'k niet langer woorden vond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oke maar hoe kan je hier uit leiden dat vorm en inhoud 1 is?
Antoni
7 jaar geleden
De zin "De sonnetvorm werd hoofdzakelijk gebruikt voor liefdesgedichten en later om complexe gevoelens te uiten." uit de reactie van JoanDArc maakt veel duidelijk, lijkt mij. De sonnetvorm biedt de juiste mogelijkheden om complexe gevoelens uitgebreid te beschrijven. Een limerickvorm, die slechts bestaat uit vijf eenvoudige zinnen, doet dat bijvoorbeeld helemaal niet. Een limerickvorm is veel beter geschikt voor een kort, grappig gedicht.

Antwoorden (1)

Alle poëzie bestaat uit twee dingen, inhoud en vorm, uit datgene wat er gezegd wordt en de wijze waarop men het zegt.
De inhoud is het eigendom en kenmerk van de dichter, de dichtvorm, de bepaalde structuur. Dit is iets dat de dichter tot op zekere hoogte door studie onder de knie kan krijgen. De dichtvorm bepaalt het aantal regels en vaak het rijmschema en ook welke thema’s er in een gedicht worden geschreven.

Stel je maakt een limerick. Dat is een humoristisch bedoeld vijfregelig gedicht met de point in de laatste regel. De dichtvorm heeft een vrij strak metrum.
In de eerste regel van een limerick wordt meestal een mens of dier geïntroduceerd in combinatie met een plaatsnaam.
Geweldig", roept een moeder in Flint
"Pa krijgt een andere baan m,n kind
werkt dan als weerman
dus luidt m'n slogan:
binnenkort leven we van de wind!"
De inhoud en de vorm moeten met elkaar overeenstemmen anders is het geen limerick.

Neem bv het gedicht met een melancholische inhoud zoals:
Septembernacht
De tuin vereenzaamt langzaam in de avond
de zomerstoelen vallen stil
in het schijnsel van de buitenlamp
op het terras vervloeien onze silhouetten

dwars door je spiegelbeeld in het achterraam
staar je in die donkergroene kamer buiten
waar plotseling gordijnen openzwaaien
en een vallei zich plooit tot aan de kim

hellingen als biezen matten, oogst van
liefdesavonturen, dikke boeken waarin
de tijd wordt omgedraaid of afgeschaft

dan verft maanlicht alles blauw als krijt
degenen die wij waren zijn vertrokken
degenen die wij waren zijn wij kwijt

Hier gebruikt men dus niet de dichtvorm van een limerick, bij deze inhoud past de sonnetvorm.

Toegevoegd na 4 minuten:
Inhoud en de vorm van een gedicht moeten niet 1 zijn maar één geheel vormen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men zegt dat het gedicht Ik ween om bloemen een perfect voorbeeld is van vorm en inhoud is 1 ziet u waarom? ik zie het echt niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@faxum, neem eerst eens afstand van de omschrijving: `vorm en inhoud is 1'.
Dan zou namelijk in andere gevallen ook kunnen gelden: de vorm en inhoud is 2 of de vorm en inhoud is 3.
De vorm en inhoud van poëzie moeten met elkaar overeenstemmen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@faxum, Het gedicht:
Ik ween om bloemen in de knop gebroken
En vóór den uchtend van haar bloei vergaan,
Ik ween om liefde die niet is ontloken,
En om mijn harte dat niet werd verstaan.
Gij kwaamt, en 'k wist -- gij zijt weer heengegaan...
Ik heb het nauw gezien, geen woord gesproken:
Ik zat weer roerloos nà die korten waan
In de eeuwge schaduw van mijn smart gedoken:
Zo als een vogel in den stillen nacht
Op éés ontwaakt, omdat de hemel gloeit,
En denkt, 't is dag, en heft het kopje en fluit,
Maar eer 't zijn vaakrige oogjes gans ontsluit,
Is het weer donker, en slechts droevig vloeit
Door 't sluimerend geblaarte een zwakke klacht. Vraag: Is het een ode of een lofdicht? Wordt er iemand in het gedicht geprezen?
Antwoord: Neen Vraag: Is het een vrij of dynamisch vers?
Antwoord: Neen, en zeker geen vrij vers Vraag: is het een rijmelaartje zoals:
De kroketten in het restaurant
zijn aan de kleine kant
Antwoord: Ik dacht het niet. Vraag: Voldoet het gedicht aan de sonnetvoorwaarden?
Welke zijn de sonnetvoorwaarden?
De voorwaarden waar een sonnet aan moet voldoen zijn:
Veertien regels met twee strofen van vier (kwatrijn) en twee van drie regels (terzine).
Na de achtste regel volgt een wending, chute genoemd.
Het rijmschema is: abba - abba - cdc - dcd.
Antwoord is dus: Ja! Vraag: Wanneer gebruikte men in de tijd van Willem Kloos de sonnetvorm?
Antwoord: Om ingewikkelde, gecompliceerde en diepe gevoelens te omschrijven. Vraag: Omschrijft het gedicht diepe en complexe gevoelens?
Antwoord: Ja, erger kan het haast niet. Of het al verdriet al niet genoeg benadrukt wordt doet de dichter het ook nog eens door middel van de stijlfiguur parallellisme – twee keer dezelfde zinsbouw en inhoud -
Ik ween om bloemen in de knop gebroken.
Ik ween om de liefde, die niet is ontloken. Dan volgt nog nadat zijn geliefde is verdwenen:
Ik zat weer roerloos, na dien korten waan,
In de eeuwge schaduw van mijn smart gedoken Na dit geweld komt er de wending: de vergelijking met een vogeltje die smorgens denkt: het is weer dag, en voordat zij de oogjes dicht doet is het alweer donker.
Zoals de dichter zijn geliefde zag en eer hij het besefte was zij alweer verdwenen. De conclusie kan niet anders zijn dan dat de vorm (het is een sonnet) en de inhoud (uiting van gevoelens) met elkaar in overeenstemming zijn. De vorm en inhoud zijn één, zij kunnen niet zonder elkaar.
Antoni
7 jaar geleden
Prima duidelijk antwoord met uitstekende extra uitleg in de reacties, lijkt mij. Ik ga ervan uit dat faxum hiermee verder kan. + 1 voor je antwoord, @JoanDArc!