Lesgeld door blijven betalen na verwijdering van school. Mag dat?

Afgelopen januari heb ik een gesprek gehad met school en daar kwam uit dat zij mij liever niet meer op school willen hebben, omdat het persoonlijk niet goed met mij gaat. Ik had last van depressies en daardoor was ik niet instaat om naar school te gaan. Daarna heb ik weer een gesprek gehad en daar kwam uit dat ik gewoon nog lesgeld door moest blijven betalen. nog vier termijnen van 189 euro. Ik ben al druk bezig met het zoeken naar een baan, maar als het anders opgelost zou kunnen worden, zou dat mooi meegenomen zijn. Ik deed een niveau 4 opleiding.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vier termijnen die je nu nog gevraagd worden te betalen zijn toch nog van dit schooljaar via een betalingsregeling? Ik denk dat je het wel moet betalen. Het is een schooljaar waar je al deels gebruik van hebt gemaakt tot januari.
MarBet
7 jaar geleden
Je weet wel dat school niet zomaar de onderwijsovereenkomst mag verbreken zonder jouw instemming?
Je kan ook een tijdje geoorloofd afwezig zijn vanwege de depressies en wanneer het beter gaat de opleiding weer oppakken.. Want als het nu niet lukt om te studeren, dan lukt het misschien ook niet om te werken..

Antwoorden (2)

Als je halverwege het jaar stopt met je opleiding, moet je in principe wel het schoolgeld voor het hele jaar betalen. Of je dat in 1 keer vooruit hebt betaald of in 6 termijnen betaalt, maakt dan niet uit.

Er zijn wel een aantal situaties waarin je een deel van je lesgeld weer terug kunt krijgen. Ernstige medische omstandigheden vallen daar ook onder. Of dat voor jou van toepassing is kunnen wij zo niet beoordelen. Via Duo kun je een aanvraag doen. Hierbij is uiteraard een medische verklaring van een arts nodig. Ik neem aan dat je al contact hebt met huisarts en psycholoog of psychiater voor behandeling.

Veel sterkte, niet alleen met de financiële zaken maar ook met jezelf en je depressie.
7 jaar geleden
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met DUO, want ze mogen je niet met deze reden van school afhalen. En omdat jezelf niet stopt maar eigenlijk gewoon wordt weggestuurd is dat niet jouw keuze, waardoor je geen lesgeld meer hoef te betalen en dat kan je ook aangeven bij DUO.

Jij wilt zelf de opleiding afmaken, en als het niet zou halen dan zou je in principe het jaar overnieuw kunnen doen. Ik vind dit echt een rare gang van zaken maar het valt me op dat het steeds vaker gebeurd.

De enige tip die ik heb, ookal is het misschien nu wat te laat, is dat je gewoon DUO moet bellen en hun de hele situatie moet uitleggen.