Krijg je als minderjarige student uitwonende beurs?

Op het moment woon ik bij een pleeggezin en wil in feb graag op kamers, ben helaas nog 17 dus vroeg me af of ik recht heb op uitwonende beurs? Ik zit op het MBO

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Studiefinanciering krijg je nog niet. Maar Mbo-studenten onder de 18 jaar hoeven geen lesgeld te betalen. Je stiefouders zullen voor jou nog kinderbijslag en eventueel kindgebonden budget voor jou ontvangen. N.B: Vanaf schooljaar 2015-2016 bestaat de tegemoetkoming ouders niet meer. In plaats van deze tegemoetkoming is het kindgebonden budget verhoogd. De belangrijkste bijdragen die (pleeg)ouders anno 2016 voor de opvoeding van hun kind kunnen ontvangen, zijn het kindgebonden budget, de kinderbijslag

Let op: Vanaf  1 januari 2017 krijgen minderjarige mbo’ers een studentenreisproduct (zonder studiefinanciering). Je moet dan wel een voltijds beroepsopleidende leerweg volgen. (bol) Tot 1 januari 2017 is voor jou dus geen studentenreisproduct mogelijk. Zie bron 2

Vanaf 18 jaar
Voltijd mbo-studenten van 18 jaar of ouder krijgen studiefinanciering en een studentenreisproduct. Voor studenten aan een mbo-opleiding op niveau 1 of 2 is de studiefinanciering een gift. Voor niveau 3 en 4 geldt dat de studiefinanciering een prestatiebeurs is. Studenten op niveau 3 of 4 die de opleiding niet afronden, moeten de studiefinanciering terugbetalen. De hoogte van de studiefinanciering hangt af van de thuissituatie. DUO stelt elk jaar de hoogte vast.
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die informatie wist ik al, helaas kan ik echt nergens vinden of ik dus ook uitwonende beurs krijg als minderjarige. De rest is gewoon duidelijk. Duo mailt ook (nog) niet terug en de telefoonlijn is erg druk....
fisbel
7 jaar geleden
@BlueHazel:
De eerste zin in mijn antwoord was:
Studiefinanciering krijg je nog niet.
Iets wat er niet is, daar kan je lang naar zoeken!