hoe kan IKEA winst maken op een 1 euro ontbijt?

Weet jij het antwoord?

/2500

op het ontbijt maken ze geen winst, het is een trekker. mensen kopen ook het nodige, nadat ze lekker hebben ontbeten.

Niet op het ontbijt, maar wel op de andere zooi die je gaat kopen als je er eenmaal bent.

Waarschijnlijk maken ze op dat ontbijt geen winst, maar dat is slechts een tactiek. De meeste mensen hebben aan het 1 euro ontbijt niet genoeg en bestellen nog wat extra's. Het is dus een lokker om mensen naar de IKEA te krijgen en zo dus ook andere producten te verkopen. Mensen zien bijv. een stukje vlaai staan en willen nog een extra kop koffie, en veel mensen krijgen dan het effect 'nu we er toch zijn'. Zo neemt iemand ook weer een bureaulamp mee (iemand is binnenkort jarig) etc.

Door een veelvoud van dat bedrag terug te verdienen op wat je uiteindelijk afrekent aan de kassa. Een paar jaar geleden werd gedurende een zondagsopening het volledige bedrag van het restaurant in mindering gebracht op het aankoopbedrag. Het was verschrikkelijk druk maar op de een of andere manier hoefden we nergens echt te wachten, konden zittend en heel rustig ons eten naar binnen werken en waren ook bij de kassa snel aan de beurt waarbij we op een uiterst prettige manier geholpen werden. Dan ga je toch nog eens terug? Als er een winkelconcept geslaagd mag worden genoemd is het m.i. IKEA wel.

Het is een beetje hetzelfde met al die bedrijven. Ze hebben bepaalde lokkertjes waar ze hopen dat er klanten erop af komen. Vervolgens hebben ze daar niet veel op voorraad en dan gokken ze er op dat de klanten wat anders gaan kopen, en daar pakken ze hun winst op. Zelfde gebeurd bij Media Markt, Aldi,Lidl,Saturn ect ect

Op het 1 euro ontbijt maken zij geen winst, sterker nog daar moet geld bij. ( personeel moet ook betaald worden ) Maar de winkel is ruim bezet met klanten, en dat is veel belangrijker voor de ikea. Een goed bezette winkel met klanten, maakt het beetje verlies in het restaurant meer dan goed.

Omdat ze winst maken om het feit dat klanten dan komen voor ontbijt en dan veel spullen gaan kopen als ze er toch zijn.

Binnen is binnen, denkt Ikea. En zo is het! Ik ben een keer geweest, met dat ontbijtje. Lekker, relaxed, soort gezellig. Stikdruk. Allemaal klanten voor dat ontbijtje, maar ze zijn wèl binnen. En zo vroeg, met de hele dag nog voor je, lekker op je gemakje winkelen en de dingen kijken, zoeken, kopen die je wilt/nodig hebt. Als Ikea reclame zou maken met: winkel is 8 uur open, u bent welkom, dan staan er een paar mensen voor de deur. Nu, met dat ontbijtje, was de parkeerplaats ruim driekwart vol... Een geweldige slimme binnenlokker! En dat ze op dat ontbijtje geen cent verdienen, dat is net als met het logo van de Staatsloterij: een klein visje uitgooien om een grote vis te vangen.... Toegevoegd na 2 dagen: Vandaag op de site van Tros Radar Bent u weleens verdwaald geraakt in de IKEA? U bent niet de enige. De Zweedse meubelgigant gebruikt zijn doolhofachtige indeling zodat u meer koopt. De zigzag-route langs de meubels zorgt ervoor dat u gedesoriënteerd raakt en vatbaarder bent voor impulsaankopen. ©ANP Dit beweert Alan Penn, professor aan de universiteit van Londen en expert op het gebied van winkelontwerpen. Volgens Penn probeert IKEA de klant zo lang mogelijk binnen te houden. Hoe langer een klant in de winkel blijft, des te meer kans dat ze ook daadwerkelijk iets kopen. En omdat de route lang en kronkelig is, hebben veel mensen de neiging om een product direct mee te nemen. Ze hebben namelijk geen zin om later nog terug te keren met het gevaar dat ze het niet meer kunnen vinden. Daarnaast word je als klant altijd langs de impulsaankopen gestuurd. Bijvoorbeeld spaarlampen, fotolijstjes of plastic drinkbekers. Dingen die je misschien niet direct nodig hebt, maar als je er toch langs loopt, kan je ze net zo goed meenemen. Deze strategie lijkt goed te werken. Met 283 winkels in 26 landen en een winst van ruim 2,6 miljard euro, is de IKEA-formule erg succesvol. Maar waarom wordt deze indeling dan niet in andere winkels toegepast? Volgens professor Penn hebben veel winkels niet de mogelijkheid om klanten te laten verdwalen.

het onbijt is een lokkertje. Ze leggen hier geld op toe en verdienen hier zelf niks aan. Waarom ze dit dan wel doen? Hoe kom je zo snel mogelijk bij het restaurant? Er is vaak geen snelle manier. Vaak moet je een flink gedeelte van de winkel door voordat je er komt. Knap persoon die alle koopjes links laat liggen. Daar doen ze t voor, impulsaankopen. IKEA Haarlem is overigens een uitzondering heb ik gemerkt daar kan je binnen 10 meter na binnenkomst het restaurant ingaan. Uitgaan kan op dezelfde manier maar moet je even spook-lopen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100