Wat moet ik juridisch gezien allemaal doen voor het opstarten van een eigen hosting bedrijf?

Er zijn meerdere hosting providers die reseller hosting aanbieden. Nu zat ik er aan te denken dat dat misschien wat voor mij is, omdat ik erg thuis ben in de computers.

Nu is de vraag:
Als ik zo'n reseller hosting aanschaf, en hosting ga aanbieden aan klanten (dus er ook geld aan verdien), wat moet ik juridisch gezien allemaal regelen? Dan heb ik het over bijv. inschrijven bij de KvK, plaatsen van gebruiksovereenkomst en/of TOS (Terms of Service) op de website, etc...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zult je inderdaad moeten inschrijven als eenmanszaak in het handelsregister. Een andere rechtsvorm kan ook, maar dat zou ik niet doen in jouw situatie. Dit ligt zo voor de hand dat ik niet eens ga uitleggen waarom.

Ook moet je naar de belastingdienst om een aantal zaken te regelen. Op de website van de belastingdienst staat het mooi boekje 'handboek ondernemen'. Dit moet jij helemaal doorlezen! (zie bron)

Uiteraard moet je een waterdicht document genaamd 'algemene voorwaarde' aanmaken, hiermee kun je je indekken voor allerlei situaties. Een jurist kan je hierbij helpen. Maar beter is het om het te kopiëren. Sommige sites staan dat toe. Jouw hosting-leverancier kan je hier ook aan helpen. (dat is het beste). Overigens is dit niet verplicht, wel erg wenselijk.

Daarnaast moet je een administratie aanmaken voor alle in- en uitgave van het product/dienst. Een goede leverancier kan je hierbij helpen, en anders kun je in gesprek gaan met een boekhouder.

Daarnaast kun je jezelf gaan afvragen wat jouw meerwaarde is, in een dichtbevolkte markt van hosters. Je wilt natuurlijk wel geld verdienen. Zonder een goed ondernemersplan ga je veel moeite krijgen om inkomsten te verwerven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Behalve het door jou al genoemde, een rechtsvorm kiezen b.v. eenmanszaak of bv ...
Verder een btw-nummer aanvragen bij de belastingdienst.
Er worden ook eisen gesteld aan je administratie.
Het beste kun je op deze site kijken wordt alles stap voor stap uitgelegd.
http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/