Wat is het verstandigst, eerst inversteren of eerst na de k.v.k ivm met de btw?

Eerst 10000 inversteren of eerst inschrijven bij de k.v.k?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Het is investeren....En ik zie de link met de kvk niet.
Antoni
11 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoelt de vraagsteller: Op welk moment vormen mijn commerciële activiteiten een echt bedrijf en ben ik verplicht me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel? Kan ik al investeren in een nieuw bedrijf vóór die inschrijving of moet ik dit bedrijf (wettelijk gezien) eerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Antwoorden (3)

Het is handig om nu even nog 12 dagen te wachten voor je naar de KvK gaat, om je te registreren. Daar bespaar je gelijk tenminste 40 euro mee uit.

Maar je kunt al wel investeren: je kan namelijk facturen soms wel opnemen en aftrekken van de belasting. Dit antwoord stond op Hallo (van de KvK):

"Misschien maakt u al kosten voordat u zich bj ons als ondernemer meldt, bijvoorbeelsdals u alvast een marktonderzoek laat doen. Bewaar alle bewijsstukken en facturen van de kosten die u maakt zorgvuldig. Als wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde omstandigheden de btw die u hebt betaald als voorbelasting aftrekken in uw aangifte omzetbelasting. Het is ook mogelijk dat u voor de inkomstenbelasting met terugwerkende kracht alsnog gebruik kunt maken van de speciale regelingen voor ondernemers."

http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/belastingen_en_subsidies/f/144076/t/16665.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Kvk kost na 1 januari geen geld meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik toch: 12 dagen wachten zodat je daarmee gelijk 40 euro tenminste uitspaart.
Antoni
11 jaar geleden
Mij was het in ieder geval niet helemaal duidelijk. Ik dacht, na het lezen van je antwoord, dat de contributie vanaf 1 januari 40 Euro lager zou worden, maar dat je toch nog wel een contributie zou moeten betalen aan de KvK.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat zeg je ook niet XXY24 als je voor de laatste 12 dagen ischrijft betaal je de volle mep. Maar je zegt niet dat het in 2013 niets meer kost.
Je kunt best wachten tot 2 januari dat is geen probleem vanaf 1 januari is inschrijving gratis en kost de kvk geen geld meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heffing verdwijnt in 2013

De jaarlijkse bijdrage is de afgelopen jaren steeds verder gedaald. Met ingang van 2012 daalt de gemiddelde heffing opnieuw met 10%. Vanaf 2013 verdwijnt de jaarlijkse bijdrage. De activiteiten van de Kamers van Koophandel worden vanaf die datum gefinancierd uit de begroting van het ministerie van Economische Zaken (EZ).
ronron1212
11 jaar geleden
Hoi,

Je kunt je het beste alvast inschrijven bij de KvK voordat je investeert. Je betaalt inderdaad btw over je investering. Die btw geef je later op in je aangifte omzetbelasting als voorbelasting. Hier zie je welke btw je wel en niet kunt aftrekken: http://bit.ly/NXeLNH

Als je recht hebt op een teruggaaf behandelen wij een ontvangen aangifte doorgaans binnen 6 tot 8 weken. Het bedrag staat in dat geval binnen maximaal 10 werkdagen van de dagtekening van de beschikking op je rekening. Je rekeningnummer moet dan wel bij ons bekend zijn. Vergeet dus niet op tijd je rekeningnummer aan ons door te geven.

Of een financiering gunstiger voor je is of niet, daar kunnen wij je geen antwoord op geven.

Hier vind je veel informatie over wat er bij komt kijken als je een onderneming wilt starten: http://bit.ly/Mmgz1R

Met vriendelijke groet,
Bob
Webcareteam Belastingdienst