in 1992 bedrijfspand gekocht waarvan we BTW bedrag terugkregen van belasting. Als wij nu t pand verkopen waarover moeten wij dan betalen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

het bedrag van de verkoop waarover btw wordt geheven. Dat bedrag zul je moeten afdragen.
ronron1212
11 jaar geleden
Niets. De koper moet de BTW op de verkoopprijs van dit pand betalen, maar jij moet het doorstorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt ervan af. Je kunt in ieder geval niet meer te maken krijgen met de zog. 'herzieningstermijn' van de BTW die onder bepaalde omstandigheden geldt, want die 10 jaar zijn voorbij.

Terug naar de verkoop. Je kunt bij een bedrijfspand kiezen voor verkoop mét BTW erop en zonder. Meestal is de verkoop van een bedrijfspand vrijgesteld van BTW. "In sommige situaties is het voordelig om de verkoop van
het pand toch te belasten met btw. De koper en verkoper
kunnen hier samen voor kiezen. "

"De verkoop van een bedrijfspand mag met btw worden belast als de koper de btw voor minimaal 90% kan aftrekken als voorbelasting. Dat is het geval als hij het bedrijfspand
voor minimaal 90% gaat gebruiken voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten. De koper moet aan deze voorwaarde voldoen in het jaar waarin hij het bedrijfspand heeft gekocht én in het boekjaar daarna, de zogenoemde referentieperiode. De koper moet bij het indienen
van het verzoek om belaste levering én binnen vier weken na afloop van de referentieperiode een verklaring afgeven aan de verkoper én aan de Belastingdienst. In deze verklaring staat dat hij de btw over de aankoop van het bedrijfspand voor minimaal 90% kan aftrekken als voorbelasting. Als blijkt dat de koper tijdens de referentieperiode niet heeft voldaan aan de voorwaarde voor belaste levering, is de levering alsnog vrijgesteld van btw.

"Vóór het moment van levering moeten verkoper en koper samen een verzoek voor de belaste levering van het pand indienen bij het belastingkantoor waar de verkoper onder
valt."

Bij BTW-belaste levering is de verleggingsregeling van toepassing:
"De verkoper en de koper verwerken allebei de levering van het pand op hun Aangifte omzetbelasting over het tijdvak waarin het pand is geleverd. De verkoper vult bij vraag 1e de verkoopprijs, exclusief de btw in. De koper vult bij vraag
2a zowel de aankoopprijs in als de btw die naar hem is verlegd. Diezelfde btw trekt hij weer af als voorbelasting bij vraag 5b. U bewaart uw btw-administratie normaal gesproken zeven jaar. Documenten die te maken
hebben met de koop of verkoop van een bedrijfspand, zoals een notariële akte, moet u echter tien jaar bewaren."

De verkoper stuurt bij BTW-belaste levering dus een factuur zonder BTW (maar met verwijzing naar de verleggingsregelig), de koper boekt de BTW.

Gezien de financiële belangen lijkt het me verstandig deze vraag voor te leggen aan een deskundige adviseur/de Belastingdienst.
Computoon
11 jaar geleden
als jij je pand wer zakelijk verkoopt zal je over het netto bedrag gewoon weer btw betalen. of wel de koper zal btw aan jou betalen en jij moet dit weer afdragen. de koper zelf zal het weer terug ontvangen.