Mag je een ZZP voor onbepaalde duur in je bedrijf aan het werk hebben?

Als ik een ZZP heb aangetrokken i.v.m een tekort aan capaciteit, moet ik dan op den duur ook een contract aanbieden? Mag de ZZP op deze basis ongeacht de duur met regelmaat blijven werken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, je mag voor onbepaalde tijd gebruik maken van een ZZP'er zijn diensten. Mits de ZZP'er niet in verkapte loondienst aan het werk is. Dus als de ZZP'er naast jouw bedrijf geen andere klanten heeft, kom je hiermee vaak wel in de problemen.
De belastingdienst kijkt dus naar de situatie tussen opdrachtgever en ZZP'er. Dit is uit bescherming van de ZZP'er zo geregeld.
Voorheen hadden we hiervoor een var verklaring, maar die wordt per dit jaar opgeheven. Hoe en wat verder, zal je eens moeten kijken op de site van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Als andere mogelijkheid kan je ook nog aangenomen werk doen (dus niet per uur, maar voor een vooraf afgesproken bedrag). Zo mag je als ZZP'er wel jaren voor dezelfde werkgever werken.