Hoe kom je bij de belastingdienst aan hulp als ZZP/ freelancer ?

Mijn vriend heeft een tijdje als freelancer gewerkt. Dit zette echter geen zoden aan de dijk en nu is hij al 2 jaar via een uitzendbureau fulltime in ploegendienst aan de slag.

Iedere maand moet hij toch zijn omzetbelasting indienen want die krijgen we maar niet stop gezet. Ondanks dat hij aangeeft niets te hebben omgezet blijft de belastingdienst zijn inkomsten inschatten als hoger...

We zijn ten einde raad en krijgen bij de belastingdienst maar geen hulp. Voor een loonbeslag weten ze echter wel steeds waar ze zijn moeten. Wie o wie kan ons hiermee helpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je moet aan de belastingdienst doorgeven dat je onderneming is gestopt.
Daarna wordt fiscaal afgerekend.

"Misschien gaat het niet zo goed met uw onderneming. Uw schuldeisers hebben bijvoorbeeld uw faillissement aangevraagd. Als u uw onderneming stopt en de onderneming blijft niet meer bestaan, is er sprake van bedrijfsbeëindiging (staking). U moet uw belastingzaken afwikkelen. Dat heet 'fiscaal afrekenen'. Stopt u uw onderneming en start u daarna een nieuwe onderneming? Dan is het niet nodig om fiscaal af te rekenen. Dus ook niet als u vrijwillig uw onderneming stopt."

"Bij bedrijfsbeëindiging kunnen ingrijpende gevolgen ontstaan voor de inkomsten- en omzetbelasting.

Als u helemaal stopt met uw onderneming en haar niet verkoopt of overdraagt, moet u fiscaal afrekenen. De bedrijfsmiddelen en de voorraden uit uw onderneming tellen ook mee. Houd daar dus rekening mee als u deze verkoopt, privé gaat gebruiken of weggeeft.

Ook voor de omzetbelasting moet u afrekenen. Alle voorraden en bedrijfsmiddelen die u niet aan een ander levert, gaan over naar uw privévermogen. U levert dan als ondernemer aan uzelf als privépersoon en u bent daarvoor omzetbelasting verschuldigd. Ga daarbij uit van de waarde van de goederen op het moment dat u ze zelf gaat gebruiken.

Het ontslag van uw werknemers moet u bij ons melden.

Mogelijk komt u gedurende de periode van beëindiging van uw onderneming in aanmerking voor een uitkering op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz-uitkering)."
Computoon