Hoe werk het systeem met de informatiebehoefte, technisch ontwerp, functioneel ontwerp en plan van aanpak?

Hoi,

Binnenkort heb ik een proeve van bekwaamheid van mijn studie (ICT-Beheerder) van kerntaak 1: Ontwikkelen van (onderdelen van) informatie- of mediasystemen.
Voor deze proeve moet ik de volgende dingen doen:
1. Stelt de vraag en/of informatiebehoefte van de opdrachtgever vast
2. Maakt een functioneel ontwerp
3. Maakt een technisch ontwerp
4. Maakt een plan van aanpak
5. Realiseert een testomgeving

Het enige probleem is dat ik hier nooit mee geoefend heb (ik zit namelijk maar 1 dag per week op school en werk 4 dagen in de week, een BBL MBO opleiding spreken we hier over) en ook op mijn werk heb ik er nooit mee geoefend.
Dus ik weet niet hoe ik dit allemaal moet aanpakken.

Heeft er 1 van jullie dit ook moeten doen? Zo ja, hebben jullie misschien wat tips of links waar ik dan meer te weten kom over de dingen die ik moet weten voor de proeve zodat ik goed voorbereid ben?

Bij voorbaat dank voor alle moeite.

Vince

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

1. Stelt de vraag en/of informatiebehoefte van de opdrachtgever vast

- Je kijkt hier naar welk (eind)product de opdrachtgever wilt. Dit is eigenlijk het beoogde resultaat, dus wat je wilt bereiken aan het eind van de opdracht.

2. Maakt een functioneel ontwerp

Voorbeeld van een functioneel ontwerp voor een eenvoudige tekstverwerker waarbij je alle functies beschrijft die men in het programma wil hebben:

Het programma moet de mogelijkheid hebben om:

teksten te openen;
teksten op te slaan;
spellingcontrole uit te voeren;
teksten af te drukken.

Je beschrijft hier dus de functies die het programma moet hebben.

3. Maakt een technisch ontwerp

Beschrijving van de technische specificaties van het systeem, waarin is weergegeven op welke wijze het systeem de functionaliteit, die vastgelegd is in het functioneel ontwerp, technisch gaat vervullen. Hier vertel je dus hoe je van plan bent om de functies uit je functioneel ontwerp wilt laten werken.

4. Maakt een plan van aanpak

In het Plan van Aanpak (PvA) beschrijf je hoe je de opdracht gaat aanpakken.
Op internet staan vele voorbeelden van zo'n plan dus daar moet je zelf maar even naar kijken. Neem de indeling van zo'n voorbeeld over en begin je eigen verhaal ervan te maken.

5. Realiseert een testomgeving

Dit spreekt voor zich, maak een testomgeving die geen invloed kan uitoefenen op de andere processen van de opdrachtgever en test je resultaat. Hier kan je eventuele bugfixes doen.

Zelf heb ik hier weinig ervaring mee, maar als je de begrippen individueel opzoekt, kan het duidelijkheid scheppen. Veel success.