Mag een webdesign bureau het copyright op zijn naam zetten als ze een website alleen maar google-vriendelijk hebben gemaakt?

Voor ons bedrijf heb ik de website ontworpen en de webteksten geschreven. We hebben nu een bureau in de arm genomen die, met behoud van het bestaande ontwerp en de bestaande teksten de website beter vindbaar gaat maken. Mag het bureau dan op de webpagina's ook het copyright-tekentje met bureaunaam zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor een antwoord op de vraag moeten we even in de auteurswet duiken. Het korte antwoord is: het hangt af van de aard van de bewerkingen die het bedrijf gedaan heeft, maar waarschijnlijk niet.

Allereerst: omdat jouw bedrijf de teksten geschreven heeft, heeft het het auteursrecht op de oorspronkelijke teksten. (Omdat jij in dienst bent van het bedrijf gaat het auteursrecht naar dat bedrijf toe, artikel 7 van de auteurswet).

Heeft het bedrijf dat jullie in de arm genomen hebben een auteursrecht? Het belangrijkste criterium dat de auteurswet voor auteursrechtelijke bescherming geeft is dat het werk oorspronkelijk is. De vraag is of de bewerkingen die het bedrijf gedaan ertoe geleid heeft dat het een eigen karakter heeft. Dit hangt af van wat ze gedaan hebben. Hebben ze alleen woorden verplaatst, of zinnen ingekort, of kopjes erbij geschreven, maar is daar verder nauwelijks originaliteit bij geweest? Dan hebben zij geen auteursrecht. Hebben ze de tekst flink onder handen genomen en bijvoorbeeld heel veel stijlaanpassingen gedaan waardoor je kan zeggen dat het een eigen karakter heeft? Dan krijgen zij een soort 'tweedehands' auteursrecht.

Dit tweedehands auteursrecht (artikel 10 lid 2 Aw) komt bijvoorbeeld voor bij vertalingen of bewerkingen. Hierbij geldt dat het oorspronkelijke auteursrecht blijft bestaan. Een vertaling van een boek moet dus ook door de oorspronkelijke auteur goedgekeurd zijn. Nogmaals: er moet sprake zijn van een substantiële bewerking voordat dit het geval is.

Nu, als er sprake is van een tweedehands auteursrecht, dan krijgt het vertaalbedrijf in beginsel het recht op naamsvermelding. (Dat staat in artikel 25 Aw). Dat recht hebben jullie trouwens ook.

Als zij dit recht niet hebben, dan kan jouw bedrijf op basis van datzelfde artikel 25 eisen dat het naam van het bureau niet vermeldt wordt. Artikel 25 beschermt je namelijk tegen het publiceren van je werk onder een andere naam. De bepalingen in artikel 25 worden ook wel de persoonlijkheidsrechten genoemd, maar uit de literatuur wordt aangenomen dat deze ook voor bedrijven (rechtspersonen) gelden.

Tot slot: maak voor in de toekomst duidelijke afspraken met zulke bureaus. Zorg ervoor dat het in de contracten ondubbelzinnig duidelijk wordt dat de auteursrechten ten alle tijden bij jullie blijven, danwel aan jullie overgedragen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens kent het recht op naamsvermelding een redelijkheidstoets. Dat betekent dat in het onwaarschijnlijke geval dat het bureau een tweedehands auteursrecht heeft, dat het evenwel alsnog onredelijk kan zijn dat zij eisen dat hun naam eronder komt. Dat is bijvoorbeeld als het in de branche niet gewoon is dat de naam van de maker erbij staat. Zo zal je zien dat nooit de naam van de makers van advertenties erbij staat. Dat is heel ongebruikelijk. Op dezelfde wijze kan je ook zeggen dat een bedrijf dat in opdracht teksten herschrijft ook geen recht op naamsvermelding heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Etab: niet mee eens. Het auteursrecht gaat automatisch naar de maker (artikel 1). Er zijn twee uitzonderingen die ertoe leiden dat iemand anders 'de maker' is:
(artikel 6) Indien een werk is totstandgebracht naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, wordt deze als de maker van het werk aangemerkt.
(artikel 7) Indien de arbeid, in dienst van een ander verricht, bestaat uit het vervaardigen van bepaalde werken van letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tussen de partijen anders is overeengekomen, de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens dienst de werken zijn vervaardigd. Artikel 6 gaat over situaties waarin één persoon de geestelijk vader is en waarin anderen dat werk onder toezicht uitvoeren N.v.t. dus. Artikel 7 gaat over "in dienst van een ander". Dit gaat om een arbeidsrelatie. Tussen de partijen in dit geval is er geen arbeidsrelatie (geen loondienst) dus is het artikel niet van toepassing. Stel dat het werk dat het bureau gedaan heeft aangemerkt kan worden als een auteursrechtelijk beschermd werk, dan zijn zij dus de maker, ook al doen ze het werk in opdracht van een ander. Je kan het vergelijken met een schrijver die in opdracht van een bedrijf een boek over de bedrijfsgeschiedenis schrijft. Die schrijver is nog steeds te maker, ook al heeft zij zelf niet bedacht dat zij dat gaat schrijven. Uit de overeenkomst zal blijken dat het bedrijf gebruiksrecht heeft op de auteursrechtelijk beschermde teksten. Maar zij heeft niet automatisch het auteursrecht. Dit moet namelijk in een akte overgedragen worden (artikel 2 Aw). Dit is een aparte handeling, die na het maken van het werk gedaan moet worden. Je kan immers vooraf niet iets afdragen wat je nog niet hebt. Je kan in de overeenkomst wel afspreken dat de maker deze akte zal tekenen. Maar we dwalen af. Zoals ik al zei: het bureau moet wel heel veel gedaan hebben om een oorspronkelijk werk te maken, zeker als ze de teksten al aangeleverd hebben gekregen. In dat geval is er dus geen auteursrecht en dus ook geen recht op naamsvermelding.

Andere antwoorden (1)

Nee want de copyright ligt bij jullie bedrijf.
Dat zou betekenen dat jullie zelf beperkt nu worden met het gebruik van alle inhoud