Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie in het Handelsregister, geldt vanaf 15 februari 2014 een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,-. Dit is het gevolg van de nieuwe Wet op de Kamer van Koophandel. De inschrijfvergoeding is verschuldigd bij:
- de eerste inschrijving van een onderneming of organisatie in het Handelsregister;
- bij een voortzetting, overname, splitsing of fusie waarbij een nieuwe onderneming of organisatie wordt ingeschreven.
Deze vergoeding dekt de administratieve kosten die aan de inschrijving zijn verbonden.

Jaarlijkse bijdrage afgeschaft
De jaarlijks verplichte bijdrage is in 2013 afgeschaft. Bedrijven, verenigingen en stichtingen betalen na hun eerste inschrijving geen andere kosten voor de registratie in het Handelsregister.
SimonV