De term wordt gebruikt in het bedrijfsleven, bij beoordelingsprocessen.

De traditionele methode is dat iemand wordt beoordeeld door de leidinggevende. Feedback komt dan alleen van boven. Ook al gaat de leidinggevende te raad bij collega's van degene die wordt beoordeeld, dan nog komt de feedback alleen van de leidinggevende.

360° feedback betekent dat je *zelf* feedback vraagt aan mensen boven je, onder je, en naast je. Als je het echt goed doet, ook aan mensen schuin boven je (de leidinggevende van een afdeling waar je veel contact mee hebt) en schuin onder je (een ondergeschikte van een andere afdeling waar je veel mee te maken hebt).

Zo krijg je feedback uit *alle* richtingen. 360° feedback dus.

Omdat veel mensen geen eerlijke feedback aan hun leidinggevende durven te geven, hebben sommige bedrijven een externe partij in de arm genomen die ervoor zorgt dat zulke feedback anoniem kan worden gegeven. Eén van mijn vroegere werkgevers deed het op die manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een gevleugelde "onzin term" voor het verkrijgen van informatie uit een breed gegevensonderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mode-woord, een mode-begrip...

onderbouwing: Het woord zal snel weer verdwijnen, zoals altijd en alles in de mode, dat het snel verdwijnt...

Hoe kun je 360° feedback geven, het suggereert uitputtend en volledig te zijn, wie kan dat waarmaken en zeggen? Dat is onmogelijk... Als iemand dat zegt, dan is die persoon corrupt, en begint je te manipuleren... En dan is het einde zoek...

Toegevoegd op 04-06-2009 11:36:18
Wat ik je zeg dat is bol feedback... 360° over 360° is een bol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een methode waarbij een medewerker feedback op zijn functioneren ontvangt van verschillende mensen om hem heen zoals zijn leidinggevende, collega's en bijvoorbeeld klanten, cliënten of patiënten, en waarbij hij ook zelf een inschatting van zijn eigen functioneren maakt.
Dus niemand uitgesloten.