mag een werkgever een werknemer op zijn 55 ste jaar verplichten nachtdienst te draaien (havenwerk)

27 dienst jaren nooit geen nachtdienst hoeven te lopen + diabeet 2 patient.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

vaak is dat geregeld in de CAO. in de zorg hoef je na je 50(of 55ste) geen nachtdiensten meer te draaien. Diabetes kan een reden zijn om op medische gronden geen nachtdienst te draaien. veel mensen krijgen lage suikers halverwege de nacht. Ik zou het eerst eens nakijken in je CAO en dan eens contact opnemen met je huisarts(voor een verklaring).

Zie bron pagina 69-71.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ligt eraan wat in het contract is afgesproken. Maar je kan het aanvechten, alleen is het risico dat je er dan uit gaat omdat de werksfeer is bedorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet? Je bent de dans ontsprongen tot nu toe. Wat diabetes 2 daaraan toevoegt is een zaak tussen jezelf, ze arts, en je werkgever...

Er zijn goede medicijnen daarvoor tegenwoordig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan toch wel met een aangepaste boterham (bij wijze van spreken)? Maar nogmaal, dat is een zaak tussen betrokkene en werkgever en (arbo)arts.... Het lijken mij grote kutjanussen als ze meneer ineens 's nachts laten werken. Zeker net alle goedkope jongere de deur uitgedaan?
dat is de vraag, ik zou zeker goed (juridisch) advies inwinnen bij bijvoorbeeld je vakbond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee dingen die hier spelen.
Allereerst heb je al 27 jaar geen nachtdiensten gedraaid, dus het niet draaien van nachtdiensten is een "verworven recht". Dat is een juridische term en betekent dat je ervan uit mag gaan dat je bepaalde rechten op het niet draaien van nachtdiensten hebt opgebouwd. Wil men wel dat je nachtdiensten gaat draaien dan mag dat alleen al vanwege het verworven recht, niet zonder overleg en een overbruggingsperiode (waarin je eventueel het een en ander kunt regelen thuis) ingevoerd worden.

Echter het tweede deel van je opmerking (diabeet 2 patiënt) kan betekenen dat je er helemaal onderuit kan komen. Dat zal dan in samenwerking met de bedrijfsarts moeten. Die is er om klachten en werkzaamheden in verband met elkaar te bekijken en kan dus aangeven of het medisch verantwoord is om nachtdiensten te draaien.

Onder welke cao val je? Want in de havens zijn verschillende cao's afgesloten. Mogelijk staat in die van jou ook nog wat in over nachtdiensten draaien en wanneer dit niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt aan de cao en contract.
Daarbuiten geldt dat als je medisch kan aantonen dat je door bijvoorbeeld diabetis een regelmatig leefpatroon moet hebben dit een reden kan zijn om de verplichting ongedaan te maken.
Als je bij een bond/rechtsbijstand ben aangesloten zou ik daar direct gaan buurten.