Kan een bijstandsuitkering kwaad?

Ik heb verhalen gehoord dat als je als jongeman (24) een bijstandsuitkering aanvraagd dat dit gevolgen kan hebben op je verdere loopbaan. Klopt dit? Want iedereen heeft toch recht op een uitkering als je je eigen niet kan onderhouden. Ik heb zon idee dat je een kruisje achter je naam krijgt.. of is dit onzin?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, een bijstandsuitkering kan enigszins kwaad, maar ik zou me er niet te veel door laten leiden. Je hebt immers geld nodig om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.

Bij sollicitaties vragen nieuwe werkgevers zich vaak af wat de sollicitant heeft gedaan in de periodes dat hij geen werk had. Men ziet graag sollicitanten die zich ook tijdens hun werkloosheid actief hebben ingezet, bijvoorbeeld in vrijwilligerswerk. "Gaten" op het curriculum vitae worden over het algemeen niet gewaardeerd door werkgevers.

Als je dus met je curriculum vitae een zo goed mogelijke indruk wil maken op een nieuwe werkgever, moet je òf geen uitkering aanvragen òf laten zien dat je je ondanks je werkloosheid nuttig hebt gemaakt voor de samenleving. Ook kan je er natuurlijk voor kiezen om het "gat" niet duidelijk te laten zien op je C.V. bij een sollicitatie. Dat is de makkelijkste weg.

Werkgevers letten bij sollicitaties overigens (natuurlijk) niet alleen op het feit of iemand ooit afhankelijk is geweest van een uitkering. Bij sollicitaties spelen nog veel meer factoren een rol en de sollicitant kan op allerlei manieren een positieve indruk maken op toekomstige werkgevers. Daarin speelt de sollicitant zelf een grote rol!

Heb je werkelijk recht op een bijstandsuitkering en heb je deze nodig, vraag deze dan aan! Laat je niet weerhouden door mogelijke problemen bij sollicitaties in de toekomst! Die kan je, als ze zich voordoen, vast wel oplossen.
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Helaas weet ik niet of een werkgever dat kan nagaan in een of ander systeem. Ik denk het niet. Ik ga er van uit dat, als een werkgever er meer van wil weten, hij dit gewoon vraagt aan de sollicitant tijdens een sollicitatiegesprek.
anneliez
10 jaar geleden
Er bestaat wet op privacy, dus dat je een uitkering hebt gehad zullen ze niet zien. En hoe dan ook, met of zonder uitkering heb je een gat in je CV, en dat wordt wel gezien. Als 24 jarige zal je in een traject terecht komen van leren solliciteren, misschien dat je verplicht werk moet doen, maar ga gewoon eens in gesprek met de soc dienst, en bekijk of je het wel of niet aanvraagt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij dan maar die plus +
Antoni
10 jaar geleden
Dank je wel, momopoyolo!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez heeft gelijk: ongeacht of je wel of geen uitkering aanvraagt, je hebt een periode in je c.v. dat je geen werk /werkervaring opgeeft.