Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste enqueteresultaten weergeven in mijn scriptie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi 10e!
Ontzettend bedankt voor je antwoord! Ik begrijp nu hoe het ongeveer moet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Via het programma SPSS, dat jouw school vast wel heeft, kan je de resultaten in tabellen omzetten met de informatie die jij verzameld hebt. Als je niet weet hoe dat moet kan je een docent om hulp vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Mirri,
Ik heb SPSS en excel gebruik en heb alle diagrammen etc in word geplakt. Ik zal deze in de bijlage van mijn scriptie neerzetten. Ik vraag me af hoe ik de resultaten het beste in mijn scriptie kan weergeven, dus in tekstuele vorm. Ik heb er helemaal geen ervaring mee, aangezien we op school steeds alle resultaten onder elke diagram hebben beschreven.
Het ligt er wel aan op welke manier de resultaten van belang zijn voor je scriptievraag/hypothese. Wat ik zelf heb gedaan met mijn scriptie:
- Geef een korte inleiding met wat je nu onderzocht hebt, hoe groot de groep ondervraagde was, samenstelling (man, vrouw, oud, jong).
- Als het goed is heb je een hoofdvraag en een paar bijvragen (of hypothesen). Beoordeel de resultaten die je hebt en stel vast in hoeverre ze je hypothesen onderbouwen. En leg dit uit! Bijvoorbeeld: je hebt een onderzoek gedaan naar de kleur ogen die mannen hebben. Jouw hypothese: Er zijn meer mannen met bruine ogen dan blauwen. (Deze vraag is niet SMART, er ontbreken natuurlijk te veel parameters.) Uit je enquete blijkt dat dit zo is, dus leg je uit dat dit uit je onderzoek is gebleken. Is het niet zo, moet je dit ook uitleggen. En als je bijzonderheden hebt geconstateerd, niet vergeten te vermelden.