Het vakkenpakket wordt aan het eind van het derde jaar gekozen en gaat in bij het begin van het vierde jaar. Dit is voor Vwo-leerlingen halverwege hun middelbareschooltijd, zodat ze genoeg tijd hebben om zich te focussen op de vakken die ze zelf hebben gekozen maar ook voldoende basiskennis hebben. Ze zijn op dit moment oud genoeg om te weten welke richting ze op willen, en niet alle vakken zijn voor iedereen even belangrijk waardoor ze het zich kunnen permitteren een aantal voor hen onbelangrijke vakken te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Algemene kennis is belangrijk, als je jezelf in een discussie bevindt wil je kennis bezitten om je standpunt te verdedigen. Daar zijn die eerste 3 leerjaren voor. Zodra jij in leerjaar 4 zit op het havo, wordt je alleen nog voorbereid op je vervolg studie. PTA's, veel toetsen en veel lesuren. Leerjaar 5 is om te toetsen of jij genoeg kennis bezit voor die vervolgstudie. Op mavo is dit een jaar vervroegd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als antwoord op jouw vraag: In leerjaar 4 en 5 wil jij niet leren hoe je een taart moet bakken als je timmerman wilt zijn, maar leren hoe je een spijker vasthoudt om niet op je duim te slaan. Daarom bieden ze verschillende paketten aan.