Kan ik van school gestuurd worden als ik in het tweede jaar nog geen propedeuse heb maar wel een positief BSA?

Ik heb het eerste jaar hbo gehaald. Ik heb van de benodigde 45/60 punten, 52 punten behaald. Ik heb een positief bindend studieadvies gekregen.

Mijn vraag is nu, wat er zou gebeuren als ik in het tweede jaar mijn propedeuse nog steeds niet behaal? Het punt van een BINDEND studieadvies, is toch juist dat je het in je hebt om de studie te halen?

Laatst was hier volgens mij nog een rechtzaak over, omdat de persoon in kwestie in het eerste én het tweede jaar een BSA kreeg. Zeggen BSA's dan nog wel wat?

Mag school mij wegsturen als ik met een positief BSA, mijn propedeuse niet behaal in het tweede jaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
18.4K

Antwoorden (1)

Een hoge school mag alleen in het eerste studiejaar een studieadvies bepalen en dit zegt de wet duidelijk. Het is dus niet toegestaan tweedejaars studenten met een bindend studieadvies in het tweede jaar van school te sturen.
Veel hoge scholen hebben dit dus wel gedaan en hiermee de wet overtreden. Doordat een student hier een rechtszaak over inspande, die overigens gewonnen werd, kwamen hierover vragen in de tweede kamer aan minister Jet Bussemaker (OWC).

Toegevoegd na 23 minuten:
In een antwoord stelde zij dat opleidingen aan het eind van het eerste jaar een studieadvies moeten geven. Als de student dan ongeschikt blijkt te zijn, mogen ze hem/haar wegsturen. Maar ze mogen dit dus slechts op één moment doen. Veel hoge scholen hebben hiermee gesmokkeld en verlangden dat studenten bijv. naar het tweede jaar mochten als ze meer dan 40 van de vereiste studiepunten hadden gehaald. Ze moesten dan echter wel de hele propedeuse afronden in het tweede jaar, anders konden ze vertrekken.

Dit mocht dus niet volgens de uitspraak van de onderwijsrechtbank. Alleen als een student zo weinig punten haalt dat een goed studieadvies niet mogelijk is (bijv. na een verkeersongeval al vroeg in het studiejaar) mag een opleiding het BSA aanpassen of uitstellen. Ook voor deeltijdstudenten of late instromers mogen de opleidingen een oplossing verzinnen.

De minister heeft de opleidingen dit laten weten en onderstreept hierbij dat de uitspraken van de rechter bindend zijn hierin. Als de onderwijsrechtbank heeft bepaald dat bepaalde regels tegen de wet zijn, mogen instellingen die niet meer hanteren.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank. Wat zou er kunnen gebeuren als ik dus in het tweede jaar niet mijn propedeuse haal?
Thecis
7 jaar geleden
Zie het antwoord hierboven. Lijkt me je aanvullende vraag gewoon beantwoorden.
amc
7 jaar geleden
@ Leugens; lees dit nog maar eens door
https://universonline.nl/2016/05/24/bsa-in-tweede-jaar-weg-propedeuse-blijft Hierin staat duidelijk geschreven dat je in je tweede jaar en later niet meer het verplichte aantal studiepunten hoeft te halen. Ook zonder propedeuse kan je door naar het volgende jaar. al is het tot je vierde jaar. Lees hier maar bij de vragen 4 en 5.
http://profielen.hr.nl/2016/antwoorden-op-al-je-vragen-over-de-nieuwe-bsa-regeling/