Kan een opdrachtgever zonder onze toestemming facturen verrekenen?

Wij hebben bij opdrachtgever 2 facturen uitstaan die hij ons moet betalen. De ene is al 85 dagen oud, de andere 50. Wij hebben 25 dagen geleden materialen besteld bij deze opdrachtgever en nu wil hij dit verrekenen met onze facturen. Voor ons als beginnend bedrijf is dat een drama. Wij moeten ingehuurde mensen uitbetalen en kunnen dat op deze manier niet. Mag hij dit zomaar doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Helaas, jouw leverancier/klant heeft correct gehandeld. Zie 6:127 lid twee: "Een schuldenaar heeft de bevoegdheid tot verrekening, wanneer hij een prestatie te vorderen heeft die beantwoordt aan zijn schuld jegens dezelfde wederpartij en hij bevoegd is zowel tot betaling van de schuld als tot het afdwingen van de betaling van de vordering." Jouw leverancier (= schuldenaar) kan verrekenen omdat hij geld van jou krijgt (= een prestatie te vorderen) en zowel zijn factuur als jouw factuur hebben betrekking op dezelfde partijen. Volgens artikel 128 moet hij dit wel schriftelijk aan je kenbaar maken, om aan te geven welke facturen er precies afgeboekt worden. Jij kan (artikel 133) alleen reageren met een tegenverrekening, maar alleen als je facturen wilt/gaat verrekenen die ouder zijn dan de facturen die jouw leverancier/klant verrekent.

Bronnen:
http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6...

Nee dat mag hij niet doen. Jij hebt een factuur gestuurd met een betalingstermijn daaraan gekoppeld, en hij heeft datzelfde gedaan. Hij mag de betalingstermijn van zijn facturen niet bekorten met jouw betalingstermijn. Toegevoegd na 1 minuut: (behalve natuurlijk als je in je voorwaarden geen betalingstermijn hebt afgesproken en hij daar heel anders in is geweest in zijn voorwaarden)

Maar jullie moeten hem betalen hij jullie. Dus als hij niet betaald hebben jullie het geld ook niet. Als hij verrekend hoeft hij nog iets minder aan jullie te betalen. Dus wat is het verschil. Hij kan dit voorstellen en ook doen.

Nee dat kan niet. Maak hem duidelijk dat alle facturen afzonderlijk in je administratie afgehandeld moeten worden. Werk ook altijd met opdrachtnummers, vraag er desnoods een, als je werk voor anderen doet. Hou je aan betalingstermijnen als je zelf een factuur krijgt en pas zachte dwang toe omgekeerd door in de voorwaarden een boetepercentage/administratiekostenop te nemen bij overschrijding van deze termijn. Stuur dan ook meteen herinneringen met een hoger bedrag, dat blijkt goed te werken.

je hebt zelf een betalingstermijn van 30 dagen ,die wil je dus ook overschrijden ,wat betekend dat je zelf ook niet eerlijk zaken doet ,al met al maakt het totaal geen verschil ,je krijgt van je opdrachtgever niet betaald omdat hij niet over voldoende cashflow beschikt ,je koopt vervolgens materialen bij hem in die je niet op tijd wil betalen omdat anderen voorgaan ,en als hij voorsteld om facturen tegen elkaar te verrekenen sta je op je achterste benen omdat je een andere factuur niet kunt betalen, heel logisch allemaal ,maar als hij niet betaald , kun je je factuur niet betalen ,en hij betaald niet omdat jij nog een schuld aan hem hebt openstaan. verrekenen van de bedragen is echt de beste oplossing ,hij betaald zijn factuur als het ware in natura (met goederen). vervolgens is zijn cashflow probleem opgelost en het jouwe niet . mijn inziens is dat de beste oplossing en ik zeg dan ook dat het mag .

De manier waarop deze klant met jullie facturen omgaat, schept weinig vertrouwen voor de toekomst. Not-done dat hij al ruimt 3 maanden niet betaald heeft. Je hebt op zijn verzoek bepaalde opdrachten uitgevoerd waar hij jullie gewoon binnen de betalingstermijn voor moet betalen. De termijn is al zo ruim overschreden dat ik een duidelijke herinnering zou sturen voor beide facturen met een termijn van 7 dagen. Daarna wordt het uit handen gegeven aan een incassobureau dat hoge kosten met zich meebrengt. Dit zou ik niet accepteren en ook niet dat hij jullie factuur wil verrekenen. Je hebt dan zelf geen enkel termijn waarbinnen je moet betalen en hij is er dik overheen. Zeer onbetrouwbaar bedrijf waar je naar mijn mening geen zaken mee wilt doen (niets als leverancier en niet als klant!). Zulke klanten kun je missen als kiespijn en gaan je erg veel tijd en energie (en als je niet uitkijkt geld) kosten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100