Wat is in de economie een gestanddoeningsdrempel?

Ik zag dit pas in het Financieel Dagblad ('Belager PPG betreedt mijnenveld bij een vijandig bod op AkzoNobel', staat ook op Internet). Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Bij een vijandelijk overnamebod moet men (op dit moment) 50+1% van de aandelen achter het bod krijgen. Men zal dan dus aandeelhouders moeten overtuigen. De drempel om een overname daadwerkelijk te kunnen uitvoeren (gestand doen) is die gestanddoeningsdrempel. Er zijn plannen om deze te verhogen, soms zelfs tot 95%, om hiermee bedrijven te beschermen tegen een vijandelijk overnamebod, of in ieder geval het moeilijker te maken een bedrijf over te nemen.

Een gestanddoeningsdrempel is dus een hindernis die moet worden genomen om een belofte na te (kunnen) komen.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Duidelijk antwoord! Plus.