Hoe groot is het niveauverschil tussen MBO niveau 3 en niveau 4?

Ik wil mogelijk in 2017 een voltijdstudie volgen in de richting van Toerisme en Recreatie. Nu ben ik aan het twijfelen voor welke niveau ik ga. Met mijn diploma kan ik instromen zowel op niveau 3 als op niveau 4. Alleen vraag ik me af hoe groot het niveauverschil tussen 3 en 4 is? Bijvoorbeeld de talen; welke Europees Referentiekade is er dan? Ik dacht zelf dat je op niveau 4 ook Nederlands en Rekenen op F3 moet behalen toch?

Ik moet er wel bij vertellen; dat ik tegen die tijd 9 jaar niet meer in de schoolbanken gezeten heb. Destijds ben ik gestopt op niveau 3.(niet de juiste mentaliteit) Nu negen jaar verder wel veel meer werkervaring opgedaan, wat gerelateerd kan worden aan de opleiding die ik voor ogen heb. En zéér gemotiveerd om alsnog een MBO diploma te behalen. Als ik op niveau 3 zou beginnen, zou dit drie jaar duren. Plus nog één jaar als ik niveau 4 wil behalen. Anders is het evenmin drie jaar als ik gelijk op niveau 4 begin. Is het beste om op het niveau te beginnen, waar ik gestopt ben of op het niveau wat nu bij mij het beste past?

Alvast bedankt voor de mogelijke reactie(s) op mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (2)

Wat ik van vroeger weet,ook grofweg 9 jaar, is dat het enige verschil is in stof dat er meer nadruk wodt gelegd op management zaken. Met n4 kan je nm manager worden en daar krijg je tijdens de lessen meer aandacht voor. Boeken waren iig hetzelfde, lessen gaan mss iets sneller door een stof heen. Al met al meer een verschil op je cv dan daadwerkelijk in de klas. Met 1 grote maar..dit was vroeger, hoe t nu is?
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zit dit met vreemde talen als: Spaans, Duits, Frans, etc.? Op welke Europees Referentiekade stap je op niveau 3 of 4 in dan?
Voor een mbo 3 opleiding moet je op referentieniveau 2f examen doen in rekenen en Nederlands. Voor Nederlands moet je een 5 halen, voor rekenen geldt vooralsnog dat je een 1 mag halen. Kortom, je moet het gedaan hebben, maar het cijfer heeft geen invloed op het halen van het diploma.
Voor een mbo 4 opleiding moet je op referentieniveau 3F examen doen in rekenen en Nederlands, en ook in Engels, niveau A2 voor spreken, gesprekken en schrijven en niveau B1 voor lezen en luisteren. Voor rekenen geldt ook hier dat je vooralsnog geen voldoende hoeft te halen. Voor Engels en Nederlands mag je voor een van beide als eindcijfer een 5 halen, de andere moet minimaal een 6 zijn.
Er zit dus verschil in niveau in. Wat precies het verschil in de beroepsvakken is, is afhankelijk van de opleiding. Ik raad je aan contact op te nemen met de decaan van de opleiding die je wilt volgen en samen met diegene te kijken wat voor jou het handigst is. Over het algemeen is de decaan betrokken bij alle opleidingen in een bepaalde sector, dus die zal jou zeker kunnen helpen!