wie garandeert de kwaliteit van het onderwijs? (mbo)

ik heb leraren rekenen, die niet eens weten hoe je de oppervlakte van een piramide moeten uitrekenen. dit moeten ze dan vervolgens op internet opzoeken. wie garandeert de kwaliteit van het onderwijs? waar kan ik naar toe om verhaal te halen? kan ik hier een aanklacht over indienen? ik betaal jaarlijks 1300 schoolgeld.,. en krijg er bar weinig voor terug..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik zelfs en ik zit op het voortgezet onderwijs, hier zou ik zeker een klacht voor indienen. Zulk soort dingen horen ze echt echt echt te weten om leraar rekenen te worden. Natuurlijk, zulke dingen weten ze niet(hun zijn ook mensen), maar dan heb ik het over moeilijke dingen. Jij wilt een goed onderwijs krijgen, en dat verdien je ook(:!
ronron1212
11 jaar geleden
Jij betaald niet maar je ouders en ja daar is een schoolinspectie en het ministerie van onderwijs voor verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dit had ik ook vorig jaar in de eerste, die vent deed niks en we mochten gewoon op onze mobieltjes zitten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron, ik zeg toch net dat ik het zelf betaal? Ik weet niet waarom je het beter denkt te weten. Ik ben 26 jaar oud en woon al 10 jaar op mezelf.

Antwoorden (2)

Je kan zeker wat doen met je klachten, die helaas herkenbaar zijn.
Wat het LAKS is voor het middelbare onderwijs is JOB voor het mbo.
Daar kan je je klachten kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Die controlerenniet die melden dat zijn scholieren verenigingen
http://www.laks.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laks is een belangenorganisatie geen vereniging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik antwoord meer op de uitleg dan op de vraag merk ik.
Bij het JOB kan je wel terecht met klachten al hebben ze geen controlerende functie.
Het probleem dat je beschrijft in je toelichting is niet opgelost, als iemand alleen maar een antwoord geeft op je hoofdvraag.

Je leraar is natuurlijk verantwoordelijk voor de inhoud van zijn lessen. Hij moet de lesstof helemaal kennen en er méér van weten en begrijpen dan de gemiddelde leerling. Hij moet alles aan de klas kunnen uitleggen. Om je probleem op te lossen, kan je dus het beste als eerste met hem overleggen. Met een of twee andere leerlingen, die zich ook zorgen maken over de kwaliteit van het onderwijs, kan je op een rustig moment naar hem toe stappen en vertellen, dat je je zorgen maakt. Hij kan dan aangeven, wat hij zal doen om het probleem op te lossen.

Als hij geen oplossing kan bieden, dan kan je overleggen met je decaan, mentor of klassebegeleider. Kan hij of zij ook geen oplossing bieden, dan kan je naar een leerlingenraad of de leerlingenvertegenwoordiging van je school gaan. Op de website van je school of in de schoolgids is vast te vinden, wie de leden zijn van de leerlingenraad.

Kan ook de leerlingenraad geen oplossing vinden, probeer dan het probleem te bespreken met de directeur van je school of iemand anders die verantwoordelijk is voor alle lessen op je school. Ook de naam van deze persoon kan je vinden op de website van je school of in de schoolgids. Als je dat wil, kan je ook je ouders vragen met je leraar of de directeur te overleggen. Ook kan je naar de klachtencommissie stappen. Iedere school is verplicht zo'n commissie te hebben. Eventueel kan je je probleem voorleggen aan het schoolbestuur en de ouderraad of -vertegenwoordiging.

Zorg er voor, dat de leraar steeds betrokken is bij de volgende stap. Laat hem, als dat kan, weten wat je gaat doen, zodat de relatie van hem met jou niet wordt verstoord. Daar heeft niemand wat aan. Jullie moeten op een normale manier met elkaar kunnen blijven omgaan, zodat hij je nog gewoon les kan blijven geven.

Het inschakelen van een organisatie buiten de school lijkt mij nog niet nodig. Op de website van de Inspectie van het Onderwijs, kan je meer informatie vinden over wat je kan doen met klachten en bij welke mensen en organisaties je terecht kan. De Onderwijsinspectie heeft overigens geen specifieke taak bij het behandelen van klachten, zo staat op de website. Wel wil de inspectie graag een melding van de klacht ontvangen, om een beter beeld van de betrokken instelling te krijgen. De melding, kan, als er meer klachten zijn, leiden tot een onderzoek van de Inspectie.

Veel succes!
Antoni
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
In het kort komt mijn advies op het volgende neer: 1. De leraren en de school zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs, dat jij krijgt. 2. Een klacht indienen lijkt mij niet handig. Overleg eerst met je leraar of leraren om het probleem op te lossen. Lukt dat niet, zoek het dan "hogerop". 3. Kies er pas voor om een organisatie buiten de school in te schakelen, als je echt niet verwacht dat je leraren of je school het probleem zullen oplossen. Dus pas wanneer allerlei overleggen op je school niets hebben opgeleverd.
Antoni
11 jaar geleden
Sopure, ik lees nu in een reactie op je vraag, dat je 26 jaar oud bent. De opmerking in mijn antwoord je ouders te vragen om te helpen, lijkt mij nu een beetje overbodig. Ik ging er van uit, dat je ongeveer 16 jaar oud was.