Ik ben kleurenblind, en ik wil later in het leger. Is dat mogelijk? En welke functies vallen er dan af?

Ik ben rood-groen kleurenblind,en ik wil later erg graag in het leger. Is het mogelijk dat een kleurenblinde in het leger gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Ja, in verenigde staten hebben ze zelfs liever kleurenblind.
Minder bekend is echter dat kleurenblindheid voor sommige mensen ook een voordeel kan zijn. Zo heeft het leger van de Verenigde Staten liever een kleurenblinde sniper dan een andere.

Wie kleurenblind is, kan bepaalde kleuren niet goed van elkaar onderscheiden; meestal gaat het over rood en groen. Het voordeel hiervan is dat mensen dan gevoeliger worden voor visuele eigenschappen die niet met kleur te maken hebben: vormen, texturen, patronen. Het US army heeft dan ook ontdekt dat kleurenblinde schutters zich minder laten afleiden door camouflage - ze doorzien de dingen beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, super awesome antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gehoord dat kleuenblinden vaak beter in het donker kunnen zien dan niet-kleurenblinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleurrrrrrenblinden

Andere antwoorden (1)

Dit is afhankelijk van hoe ernstig jouw kleurenblindheid is, om het zeker te weten is het verstandig je alvast te laten keuren, alleen een specialist kan nagaan welke functies voor jou afvallen. Vlieger of luchtverkeersleider vallen sowieso af.