Mag een docent je de HELE pauze laten nablijven?

Hebben leerlimgen geen pauze recht iemand linkje naar wetboel hierover?

Toegevoegd na 2 minuten:
Leerlingen* wetboek*

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Als jij je niet gedraagt kan de leraar dat doen ja. Na school tijd kan hij je ook na laten blijven.
Inekez1
7 jaar geleden
Ja, vervelend hè? Als het goed is weet je nu wel hoe je zelf kunt voorkomen dat dat nog eens gebeurt. En anders krijg je daar gewoon nog een keer een hele pauze de tijd voor om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een flauwe reacties. Leraren kunnen hiermee ook te ver gaan hoor. Ze wilden ons een keer tot 6 uur laten nablijven omdat we melig waren. Dat mag helemaal niet dus ik snap dat deze vraag word gestelt. Er zullen vast wel regels voor zijn.

Antwoorden (1)

Er is geen wettelijke nablijftijd.

Voor het bedrijfsleven geldt dat een half uur pauze verplicht is als er minstens 5,5 uur op een dag wordt gewerkt.

Als de docent je een half uur laat nablijven, kan dat, als er geen les gegeven wordt tijdens de als pauze bedoelde nablijftijd.

Als je je aanmeldt op een school verklaar je je akkoord met de huisregels van de school. Daaronder vallen ook pedagogische maatregelen.

Vaak is nablijven het gevolg van misbruik maken van de lestijd (ordeverstoring). Dan is het compenseren van verspilde lestijd in eigen tijd een goede maatregel. Maar er kunnen meerdere situaties bestaan waarin nablijven redelijk is.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Net als in andere beroepen gelden ook in het onderwijs wetten als het gaat om arbeidstijden:
Als er langer gewerkt wordt dan 5½ uur moet een personeelslid 30 minuten aaneengesloten pauze hebben.
Als leerlingen hun pauzes al tijdens de les vieren mogen zij deze pretmomenten tijdens hun pauzes inhalen.