Wanneer zijn beledigingen strafbaar?

Ik moet voor school een werkstuk maken over drogredenen; persoonlijke aanval (ad hominem). Nu wil ik graag weten wanneer beledigingen dus strafbaar zijn. Ik snap al die wetartikelen niet helemaal, maar ik ben er wel al achter dat beledigingen strafbaar zijn als ze bedreigingen of discriminerend zijn. Maar de vraag is dan: waar ligt die grens?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Amadea
7 jaar geleden
Volgens mij is dat met name het geval wanneer ze aan een (politie- of rechts-)ambtenaar in functie gericht worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Blondmeisje,
Dat jij al die wetsartikelen niet allemaal begrijpt is heel normaal. Er zijn zelfs nog dozijnen rechtsgeleerden die de artikelen allemaal anders uitleggen en heel veel studenten die deze materie na een paar jaar studie nog niet begrijpen.
In het wetboek van strafrecht is er zelfs een heel apart hoofdstuk gewijd aan strafbare belediging, laster of smaad.
Titel XVI, de artikelen 261 t/m 271.
Dan zijn er nog de artt 111, 112, 113 en 118.
Groepsbelediging of beledigen van een staatshoofd.
Wat iemand als belediging, laster of smaad aangerekend wordt, maakt uiteindelijk de rechter uit als er aangifte is gedaan.
Centraal bij belediging is de vaste rechtspraak van de Hoge Raad dat er sprake is van belediging indien een uiting wordt gedaan die het doel heeft om een ander in een ongunstig daglicht te stellen en die persoon te raken in zijn eer of goede naam.
Dit geldt voor iedereen, dus niet alleen voor het beledigen van een ambtenaar in functie.
Beledigen van een ambtenaar in functie kan wel strafverzwarend zijn.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01#BoekTweede_TiteldeelXVI_Artikel261

Het beste antwoord

Belediging wordt door de wet grofweg gesplitst in een aantal verschillende delicten: smaad, laster en eenvoudige belediging. Dit artikel gaat over de eenvoudige belediging, of simpelweg ‘belediging’.

Volgens de wet is eenvoudige belediging elke opzettelijke belediging die niet smaad of smaadschrift (smaad door geschriften of afbeeldingen) is. Eenvoudige belediging kan ook gebeuren door middel van geschriften of afbeeldingen.

Belediging wordt overigens niet altijd vervolgd: daarvoor moet degene die wordt beledigd meestal eerst aangifte doen. Belediging is een zogenaamd ‘klachtdelict’. Vaak zal belediging daardoor niet worden bestraft.

Ook is het doen van gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen niet strafbaar als belediging. Die gedragingen of uitingen mogen echter niet erop gericht zijn ook in een ander opzicht beledigend te zijn en mogen niet zwaarder zijn dan nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Belediging wordt normaal gesproken enkel bestraft indien er aangifte is gedaan. De maximumstraf die de rechter kan opleggen is drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van de tweede categorie (3.900 euro).

De uiteindelijke gevangenisstraf of geldboete zal afhangen van de ernst van het gepleegde delict. Zo zullen beledigingen die discriminerend zijn of samenhangen met een sportevenement zwaarder worden bestraft dan de gemiddelde belediging. Ook in het geval van agressie in het verkeer zal een hogere straf worden geëist.