Welke invloed met betrekking tot aangenomen worden heeft het om een opleiding in WO te doen in plaats van HBO?

Ik wil weten of als je opleiding x in wo hebt gedaan je eerder aangenomen zou worden dan wanneer je opleiding x in hbo hebt gedaan.

Nemen ze dan een HBO'er aan die goedkoper is, of nemen ze eerder dan een WO'er die in principe er meer over weet?

Dit alles in het algemeen. Wat verwachtten jullie?

En ik zoek geen antwoorden als ''dat ligt aan de situatie''. Als je een dergelijk antwoord wilt geven graag een voorbeeld van een situatie er bij noemen, dan wordt je antwoord wel gewaardeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

.. het ligt aan de situatie ..

Je wordt niet aangenomen omdat je meer weet, of goedkoper bent. Ik denk niet dat er in dat vlak een groot verschil is. Je hebt alleen andere competenties. In principe is het WO meer gericht op onderzoek-achtige stromingen. HBO is meer toegepast. Dus voor een AIO plek zal je als HBO niet aangenomen worden. En als algemeen beheerder is het als WO wat lastiger.

Afhenkelijk van de hoek weer je later in wilt werken kanHBO of WO dus verstandiger zijn. (Er zijn posities waar ze absoluut geen WOer willen omdat die de werkwijze zal analyseren, in plaats van het werk gewoon te doen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het ligt er maar net aan waar het bedrijf naar op zoek is.
Als ze graag een HBO'er willen, kan kan zijn dat je met een WO diploma te duur bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een HBO functie is, dan zullen ze ook eerder een HBO-er aannemen.
Niet omdat die goedkoper is, want het salaris hoort bij de baan. De persoon zelf kiest voor die baan en dus voor het salaris.
Wel omdat de andere persoon overgekwalificeerd is en wellicht eerder weer gaat vertrekken.

Daarbij komt dat over het algemeen een HBO-er meer praktisch is opgeleid. Een WO-er is meer theoretisch opgeleid. Dus is het een baan waarmee je echt concreet aan de slag moet, dan een HBO-er.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet gezegd dat een wo er meer verdient dan een hbo er. wo staat voor wetenschappelijk onderwijs. Een hbo er Hoger beroeps onderwijs is vaak wat praktischer ingesteld. Het licht dus wel degelijk aan de functie die wordt aangeboden en welke opleiding daar het best bij past
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Ik ken genoeg hbo ers die meer verdienen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje: Alleen het langer studeren zorgt er niet voor dat je een hoger salaris krijgt. Dit is afhankelijk van vraag en aanbod. Als er veel mensen zijn met een universitaire studie die op zoek zijn naar werk, maar er zijn weinig banen dan gaan de lonen omlaag.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee dat is niet het geval. Meestal staat de salaris schaal al vast en gaat het alleen nog om de hoogte in de schaal.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee dus je leest niet goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje: Dat is helemaal afhankelijk van de persoon en de functie. Als het een functie is die net aan geschikt is voor een HBO, maar misschien zelfs door een MBO gedaan kan worden dan krijgt de HBO'er voorrang. Als de functie op het randje van WO is zal die waarschijnlijk voorrang krijgen. Over het algemeen zoeken bedrijven iemand die zo goed mogelijk in het profiel past. En, uit eigen ervaring, met een WO opleiding ben je vaak overgekwalificeerd waarna je de baan dus niet krijgt.