Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een NHA diploma voldoende om studieschuld kwijt te schelden?

Hoi,

Vanwege een eerdere, niet afgeronde mbo opleiding heb ik een studieschuld bij DUO. Nu ga ik een thuisstudie MBO doen bij het NHA, en in de beschrijving staat dat het diploma evenveel waarde heeft als een diploma behaald bij een dag of avond school. De mbo heeft een verplichte stage. Is het diploma wat ik met deze mbo haal dan ook voldoende om de schuld bij DUO kwijt te laten schelden?

Alvast bedankt.
Groetjes Demi

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet het bewijs opsturen naar duo. Voor zien van handtekeningen en burgersofinummer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een beetje lastig, maar in principe "ja".

Normaliter krijg je voor een thuisstudie-opleiding MBO geen studiefinanciering.
Je kunt er echter WEL een erkend diploma halen, en de DUO vraagt uiteindelijk binnen de gestelde termijn om een erkend diploma. (Niveau 3 en 4). Je had een prestatiebeurs ; prestatie geleverd.

Als 1 + 1 gewoon 2 is, zou je dus met dat diploma op zak je beurs moeten kunnen laten omzetten door een gift. Een erkend diploma is een erkend diploma. Punt.

De wegen van DUO zijn echter af en toe ondoorgrondelijker dan ze op het oog lijken, dus ik zou het voor alle zekerheid even navragen, maar zoals de regeltjes zijn zie ik geen addertje onder het gras waarom je je beurs niet zou kunnen omzetten naar een lening. Het gaat om het erkende diploma, niet om hoe je het gehaald hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding