Wat voor opleiding moet je volgen als je een vertrouwenspersoon wilt worden?

Bijvoorbeeld binnen een school, bedrijf of in de directe omgeving van mensen? Zijn hier langere of korte opleidingen voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Vaak is de vertrouwenspersoon een medewerker van een bedrijf of organisatie die een paar uur per week het werk als vertrouwenspersoon uitvoert naast zijn normale werkzaamheden. Hiervoor wordt meestal geen speciale opleiding gevraagd, maar de medewerker moet natuurlijk wel beschikken over karaktereigenschappen die gewenst zijn voor vertrouwenspersonen, zoals empathie, levenservaring en mensenkennis. Ook uitgebreide kennis van het bedrijf of de organisatie is handig voor deze functie.

Er zijn echter ook beroepen waarbij mensen voltijds als vertrouwenspersoon werkzaam zijn.

Op de website http://www.nationaleberoepengids.nl/beroep/search?e=Beroep&q=vertrouwenspersoon krijg ik met het trefwoord "Vertrouwenspersoon" (vandaag, 16 april 2013) tien resultaten:

- Vertrouwenspersoon (Jeugdzorg)
- Studentendecaan
- Transport Coördinator
- Butler
- Private Banker
- Leraar
- Arts voor orthopedische geneeskunde
- Arts verstandelijk gehandicapten
- Longarts
- Babyconsulent

De eerste twee ("Vertrouwenspersoon (Jeugdzorg)" en "Studentendecaan") lijken mij voltijds vertrouwenspersoonsfuncties. Bij de andere beroepen maakt optreden als vertrouwenspersoon (soms) deel uit van de werkzaamheden.

Bij "Vertrouwenspersoon (Jeugdzorg)" staat dit over de opleiding:

"Om Vertrouwenspersoon te kunnen worden is een afgeronde HBO opleiding Sociaal Juridische Hulpverlening nodig."

Bij "Studentendecaan" staat dit over de opleiding:

"Van een Studentendecaan wordt verwacht dat hij academisch geschoold is. Affiniteit met de identiteit of achtergrond van de Universiteit - bijv. techniek of theologie - is vaak een pré. Daarnaast wordt van de Studentendecaan ervaring gevraagd in het begeleiden of adviseren van studenten in het hoger onderwijs en moet hij op de hoogte zijn van Universitaire wet- en regelgeving."
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

daar heb je geen specifieke opleiding voor nodig. bij ons in het bedrijf wordt er een korte cursus aangeboden, aan mensen, die de rol vertrouwenspersoon op zich willen nemen. deze taak vervullen ze dan naast hun normale werkzaamheden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
alleen hele grote bedrijven en instellingen hebben soms een fulltime vertrouwenspersoon. werk zelf trouwens ook bij een groot bedrijf. bij ons is duidelijk gekozen voor deze functie vervullen naast de overige werkzaamheden, omdat de werkgever vindt dat er de vertrouwenspersoon meer feeling heeft met het bedrijf.
Er zijn diverse opleidingen. Vaak zijn vertrouwenspersonen mensen die het bedrijf goed kennen en weten hoe het er aan toe gaat en ook weten wie ze moeten benaderen in een bedrijf.
Ook moet je een bepaalde levenservaring uitstralen. Oftewel je hebt nauwelijks vertrouwenspersonen van onder de veertig jaar.