Mag mijn werkgever feestdagen niet uitbetalen?

Ik ben al bijna vier jaar in vaste dienst bij dezelfde werkgever (detacheringsbureau) voor 32 uur per week. Ik werk volgens het principe weekverloning, wat betekent dat ik elke vier weken mijn gewerkt uren plus eventuele feestdagen/ziektedagen/kort verzuim etc krijg uitbetaald. Vorige maand en deze maand kreeg ik ineens honderden euro's minder betaald. Mijn werkgever geeft aan dat dit komt omdat ik te weinig reserveringen heb opgebouwd en daaroor de feestdagen niet worden betaald. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er een cao van kracht voor je sector?

Antwoorden (1)

detacheerders betalen uit per gewerkt*) uur. Daarom is je maandsalaris ook elke maand anders.
*) gewerkt of beschikbaar voor werk (op de bank).

Anders is het als je werkt op een feestdag, dan worden die uren (mogelijk tegen hoger tarief) wel uitbetaald.

Toegevoegd na 8 minuten:
*) gewerkt of gepermitteerd verlof (xx dagen per jaar).

Heb je meer verlof opgenomen dan gepermitteerd dan kan een werkgever daar consequenties aan verbinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet helemaal waar, want eerdere feestdagen kreeg ik wel doorbetaald en ik bouw ook gewoon betaalde vakantiedagen op en krijg kort verzuim en ziekte ook doorbetaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist, je bouwt betaalde vakantiedagen op. Dus een uur gepermitteerd verlof wordt uitbetaald. Tenzij je al meer verlof hebt opgenomen, dan je hebt opgebouwd. Ziekte wordt ook gewoon doorbetaald, een ziek uur dat je had moeten werken wordt ook uitbetaald. Werkgevers kunnen zich hiervoor verzekeren, i.d. geval betaalt uiteindelijk de verz. mij. jouw salaris. Feestdagen heb ik nooit op mijn salarisstrook zien staan. Is ook niet voor-de-hand liggend: Detacheerders vergoeden doorgaans alleen declareerbare uren. Daarnaast hebben ze in hun urendeclaratie ingebouwd welke uurcode wel en welke niet uitbetaalt. Dus gepermitteerd verlof wel, ziekte ook, een begrafenis bezoeken wordt al moeilijker, gedetacheerd declareerbare uren maken is helemaal top! Op de uurcode feestdagen kun jij wel je uren registreren, maar waarschijnlijk betaalt die code niets uit en heb je die maand minder uren salaris. Maar wel een extra feestdag, bovenop die xx verlofdagen per jaar! Als jouw werkgever wel feestdagen uitbetaalt is dat voor een detacheerder pur sang uitzonderlijk.