Hoelang mag de tijd zijn tussen incident en ontslag op staande voet?

Stel je voor, Piet maakt vrijdagsavond opzettelijk gedane arbeid kapot van zijn collega’s. Daarna heeft hij vakantie en is hij die week erop dus niet op zijn werk. Die maandag komen collega’s erachter wat er gebeurd is. Die woensdag komt het management erachter dat er natuurlijk video beelden zijn van het gebeuren en ontslaan Piet op staande voet.

Mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dit is een twijfelgeval. Een van de kenmerken van ontslag op staande voet is dat het meteen na constateren gegeven ("onverwijld") wordt en dat de reden meteen wordt meegedeeld aan de "schuldige". De reden lijkt me wel een "dringende reden" voor ontslag oo staande voet.

In dit geval had het management maandag al kunnen constateren wat er gebeurd was (uit info van collega's) en had men diezelfde dag nog de videobeelden (die er toen natuurlijk ook al waren) kunnen en moeten onderzoeken en de werknemer moeten ontslaan. Als het management op die maandag niet 100 procent zeker was geweest, had men toen de werknemer onder opgave van reden kunnen schorsen en daarna enkele dagen de zaak verder kunnen onderzoeken waarna alsnog het ontslag op staande voet zou zijn gevolgd. Waarbij de reden ook werd meegedeeld aan werknemer.

M.i. is het hier te laat omdat niet voldaan wordt aan de eis van "onverwijldheid". Maar men kan wel de kantonrechter vragen de arbeidsovereenkomst te ontbinden en in afwachting daarvan de werknemer schorsen.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben eens met de redenen die je geeft. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Als er bewijs is, dan mag ontslag op staande voet (met terugtrekkende kracht, als je het zo wilt noemen) gewoon. Als je werkgever erachter komt dat je een maand geleden iets gedaan hebt ten zeerste tegen het beleid en de huisregels van het bedrijf in, dan kan ontslag op staande voet volgen.

Als iets jaren eerder gebeurt is is het een ander verhaal.

Toegevoegd na 26 seconden:
Oeps, terugwerkende kracht natuurlijk *
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Is hier ook een wetsartikel over?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0036599/2016-07-01
Die videobeelden maken een ontslag mogelijk, maar voor ontslag op staande voet is het dan al te laat. Het meest waarschijnlijke is dat de medewerker gecontacteerd wordt met de mededeling zijn vakantiedagen op te maken, in afwachting van (regulier) ontslag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar is het niet van belang om eerst achter de dader te komen? Daar mnoet toch rekening meegehouden worden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er moet te allen tijde sprake zijn van een dringende reden om het contract op te zeggen, en bij iemand die na terugkomst van vakantie weer op het werk verschijnt is die dringende reden er niet (meer) — wat er weer voor zorgt dat de medewerker zijn ontslag zal aanvechten en er een getouwtrek volgt waar niemand beter van wordt.