Functioneringsverslag. Ik wil tekenen voor gezien. Mag mijn baas mij dwingen te tekenen?

Mijn eerste beoordeling door nieuwe leidinggevende. Daarin heeft hij eenzijdig vastgelegd dat ik bij onvoldoende verbetering in loonschaal wordt teruggezet. Ik ben het verder inhoudelijk eens met verbeterpunten, vind alleen na 1/2 jaar nog veel te vroeg om over salaris te beginnen. Hij wil wederom aan tafel en zet mij onder druk en dreigt nu binnenkort het beoordelingsgesprek zwaarder te gaan beoordelen. Ik vind e.e.a. Meer koehandel dan een func.gesprek en wil slechts de opmerking over salaris eruit hebben. Is dit gebruikelijk en moet ik uiteindelijk toegeven. Hij beoordeelt in func. Verslag nu enigsinds onder de maat maar wil beoordeling negatiever beoordelen als ik niet toegeef. Wie heeft hier ervaring mee en kan zeggen hoe hier het best mee om te gaan.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Het is niet ongebruikelijk om een jaarcontract te hebben in jouw geval. Niet tekenen zou dus wel eens het einde van je baan kunnen betekenen over 6 maanden.

Maar om te beoordelen of je goed functioneert, is je proeftijd bedoeld. Omdat je daar doorheen gekomen bent, is dat voor jou een grond om aan te nemen dat ze tevreden zijn. Nu ineens het salaris aanpassen vind ik niet heel fraai van de leidinggevende. Hooguit zou hij af kunnen zien van een verhoging bij de volgende salarisronde als er niets verbeterd is.

Dus stel voor om van sal.verhoging af te zien een volgende ronde ipv terugzetten in schaal nu. Maar drijf het niet op de spits, want dan houdt het na het jaarcontract op vrees ik (als dat van toepassing is natuurlijk).
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou alvast wat anders zoeken. Bij zo'n baas wil je toch niet werken. Et is nu al een vertrouwensbreuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb trouwens een vast contract, ben na 1 jaar in vaste dienst gekomen en zit nu half jaar bij nieuw leidinggevende. Dit is trouwens een interim directeur...
paulus811
12 jaar geleden
ok, dat verandert de zaak. Interim directeuren vertrekken vaak sneller, dus hopelijk klikt het met de volgende wel. Ontslagen zul je niet worden, maar probeer een compromis te bereiken waarbij je uitgaat van geen sal verhoging een volgende keer ipv teruggezet worden.
Er kan geen sprake zijn van demotie op zo'n korte termijn. De werkgever moet je eerst de gelegenheid geven om je aandachtspunten te verbeteren. Dit zou ik ook als insteek kiezen voor het gesprek. Het doel van zijn opmerkingen is toch dat je functioneren verbetert? Of gaat het alleen om je salaris. Kom met tegenvoorstellen om je functioneren te verbeteren. Je hoeft natuurlijk nooit te tekenen voor een lager salaris. Het lijkt nu of hij je beoordeling hiervoor wil gebruiken. Probeer dit bespreekbaar te maken en geef aan dat je op allerlei manieren wilt proberen je functioneren te verbeteren. Indien je het niet eens bent met je uiteindelijke beoordeling, kun je een eigen verslag van het gesprek maken en dit aan je personeelsdossier laten toevoegen.
De vraag blijft of je met minder salaris ineens wel in dezelfde functie zou functioneren. Indien je er niet uit komt zou ik als een speer op zoek gaan naar een nieuwe werkgever, want dit is niet netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak worden functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek door elkaar gehaald. Een functioneringsgesprek is een gesprek over het functioneren van jou en wat jij ervaar bij het functioneren naar jou toe van je leidinggevende. Daar hangen geen arbeidsvoorwaardenzaken van af zoals aantal uren, salaris, promotie of demotie.
Als je minimaal 1 functioneringsgesprek hebt gehad, maar 2 is beter, volgt meestal een beoordelingsgesprek. Hierin wordt een eenzijdig oordeel van je leidinggevende gegeven en worden afspraken gemaakt over consequenties. Meestal niet een demotie maar wel een gelijk blijven van je salaris als je niet voldoende (aantoonbaar) functioneert. Dat moet wel worden voorzien van een reden en je moet de ruimte krijgen om hierin te groeien. Je leidinggevende moet je dan ook de ondersteuning bieden in begeleiding en/of scholing, coaching om die groei te kunnen maken.
Anders is het niet redelijk.

Na 1/2 jaar praten over Minder salaris vind ik vreemd. Hooguit praat je na een half jaar over het definitief inschalen van jou in je functie als ze bij jouw aanname twijfels hebben gehad. Als er niets vastligt over mogelijke verlaging van je salaris, is dat niet aan de orde. Dat kan niet zomaar. Als ze vinden dat je deze functie onvoldoende kan uitvoeren, kun je wel samen kijken naar een lagere passende functie met een bijbehorende lagere salarisschaal maar dat lijkt mij na 6 maanden nog wel vroeg. Nogmaals: als daar niets over is vastgelegd in je contract, is dat niet netjes en gedraagt je werkgever zich niet als een goed werkgever.

Dreigen is een zwaar woord. Als je dat zo ervaart kun je misschien eens praten met een vakbond over hoe je hierin moet handelen. Of iemand van een rechtsbijstandverzekering. Laat je niet zomaar dwingen tot het tekenen van dingen waar je niet achter staat.
Wat voor jou belangrijk is om te weten is dat arbeidsvoorwaarden alleen kunnen wijzigen (voor- en nadeel) als BEIDE partijen het er mee eens zijn.
Ik lees ook nog ergens iets over een jaarcontract. Het is wel mogelijk dat je werkgever jouw contact niet verlengd als je niet meegaat in zijn eisen. Dat is nog steeds niet netjes maar als hij goede reden heeft om aan jouw functioneren te twijfelen, heeft hij wel een reden om niet verder te gaan.
De vraag is nu: wil jij bij een dergelijke werkgever blijven die dreigt met van alles of zie jij voor jezelf andere mogelijkheden bij een werkgever die je als persoon meer ondersteunt in het optimaal uitvoeren van je werk.