Blijven werken, reizen of toch terug naar school?

Ik ben nu 22 jaar en werk 5 jaar bij dezelfde baas ben daar begonnen als BBL'er en na mijn opleiding mocht ik daar blijven.

En ik weet momenteel even niet wat ik in de toekomst zou willen doen en ik zit nu over 3 mogelijkheden na te denk.

Bij mijn huidige werkgever blijven werken en een huisje kopen en daar de komende jaren blijven werken.

Wat mij ook erg aanspreekt is om te gaan reizen, in de jaren die ik gewerkt heb en omdat ik nog thuis woon heb ik genoeg kunnen sparen om dat te gaan doen.

Of terug naar school en daar mijn HBO gaan halen.

Wat zou de beste keuze wezen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewetensvraag: ik heb op die leeftijd gekozen voor reizen. Geen spijt van gehad.
Daarna weer gaan studeren

Antwoorden (2)

Die keuze zul je helemaal zelf moeten maken ; dat hoort bij het leven. En allemaal hebben ze voor- en nadelen. En financiële haken en ogen.

Reizen kan mooi als je jong bent, maar het geld giert er wel door dan natuurlijk. Heb je dan nog genoeg over om te settelen en "opnieuw te beginnen" en krijg je makkelijk weer een baan ? Of kun je dan alsnog gaan studeren ?

Je hebt nu een baan en de mogelijkheid om te settelen ; maar als het over een x aantal jaar toch gaat kriebelen, heb je dan weer de reserves opgebouwd om dat te kunnen doen ?

Verder leren vergroot je kansen op een goede baan later, maar het is niet gezegd dat die voor het opscheppen liggen. Misschien kun je ook verder laten bijscholen binnen je vakgebied terwijl je ook je baan houdt.

Er is geen "beste keuze". En je kunt eigenlijk ook niet van alles een beetje. Laat gewoon je gevoel spreken, en kies wat je nu in deze omstandigheden het beste of het leukst lijkt. Als je kiest met je hart, kies je eigenlijk altijd goed, zelfs als dat verstandelijk beredeneerd misschien niet eens het meest verstandige is. Andere factoren die meespelen zijn bijvoorbeeld of je een relatie hebt of dat er familieomstandigheden zijn die lang van huis gaan moeilijk maken. Je zult in elk geval IETS moeten kiezen, want niet kiezen is uiteindelijk ook een keuze ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou zeggen ga voor je diploma je bent nu nog op een mooie leeftijd om aan een studie te beginnen, het zou zonde zijn om over 20 jaar te roepen had ik me studie maar afgemaakt.

Wel moet ik erbij zeggen dat het geen zin heeft om aan een studie te beginnen als je niet gemotiveerd bent en je zelf 100% kan inzetten, dus begin er alleen aan als je echt bereid bent om 4 jaar de boeken in te duiken.

Daarnaast kan je ook op reis gaan naar het behalen van je studie voordat je de arbeidsmarkt opgaat, als je dit echt zou willen.