Liquiditeit is de mate waarin een bedrijf aan zijn kortlopende schulden kan voldoen. Solvabiliteit aan zijn langlopende schulden.

Voorbeeld:

Toegevoegd na 4 minuten:
Bedrijf heeft 200 Eigen vermogen, 300 Kort Vreemd Vermogen en 500 Lang Vreemd Vermogen.

Aan de activakant heeft het bedrijf 800 Aan vaste activa en 200 aan Vlottende Activa.

De Liquiditeit is dan (Current Ratio) Vl. Activa / Korte Schulden = 200/ 300 = 0,66 (best goed)

Voor de solvabiliteit wordt meestal gekeken naar Eigen Vermogen/totaal vermogen: 200/1000 = 0,20
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't gaat bij solvabiliteit niet de langlopende schulden, maar om alle schulden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het gaat bij liquiditeit niet om kortlopende schulden, maar om liquide middelen. Je kunt zeer solvable zijn, maar geen gulden in kas hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is onjuist Bitch7: Liquiditeit is het vermogen van een bedrijf om haar kortlopende schulden af te lossen. De kortlopende schulden worden afgelost met de liquide middelen. Eerst zal de kas aangewend worden, daarna de debiteuren en daarna de voorraad. Onjuist dus wat je zegt!

Andere antwoorden (4)

Liquiditeit heeft te maken met het kunnen betalen van de direct opeisbare schulden.
Solvabilieit gaat over het totaal der schulden tegenover het totaal der bezittingen.

Dus als je veel panden hebt maar weinig cash ben je niet liquide maar wel solvabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De solvabiliteit wordt bepaald door de totale activa de delen door het totaal van schulden. Deze waarde is meestal positief als je uitgaat van de balanswaarde. Maar als je uitgaat van de liquidatiewaarde kan dat wel eens anders uitpakken.

Solvabiliteit is Totale Activa delen door Schulden en je krijgt de kengetal solvabiliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie trekken het teveel in de schulden sfeer.
Liquiditeit gaat over liquide middelen, dus kas, bank, giro
Solvabiliteit gaat over de verhouding tussen bezittingen en schulden.
Alle combinaties zijn denkbaar:
niet liquide, maar wel solvabel: een miljonair die al zijn geld heeft belegd,
niet solvabel, maar zeer liquide: een bedelaar die 100 euro heeft gevonden.

Zo zei de DSB, dat ze zeer solvabel waren, maar dat de run op de bank hun liquiditeit had weggezogen. Een bekende smoes overigens, die ook de de club van Wiegel werd gegeven aan hun problemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal onjuist. Deze kengetallen hebben ook JUIST betrekking op de korte en lange termijn schulden. en Liquiditeit gaat niet alleen over kas, bank, giro. Ook je voorraad en debiteuren vallen hieronder. Alle vlottende activa vallen onder je liquide middelen (hoewel bij sommige bedrijven, zoals een juwelier, de voorraad tot de vaste kern wordt berekend en dus niet meetelt als vlottende activa) Je antwoord klopt niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een voorbeeld zoals jij hierboven geeft (miljonair en zwerver) is totaal irrelevant. Deze kengetallen zijn er om de financiele gezondheid van een onderneming weer te geven... niet de financiele toestand van een zwerver te schetsen...... enneuh: als je mij niet gelooft:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Liquiditeit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Solvabiliteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee vriend, in een jaarverslag of als je een KENGETAL wil definieren.Maar solvabiliteit en liquiditeit zijn niet alleen begrippen die op ondernemeningen van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar zijn ze voor bedacht.. wat is het nu om de situatie met behulp vdie termen de situatie van een zwerver te beschrijven? u tell me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon egt onzin wat je zegt
De liquiditeit geeft aan in welke mate je in staat bent kort lopende verplichtingen te voldoen. Om dit te meten bestaat een zgn. liquiditeitsratio. Het liquiditeitsratio kan worden gevonden door het totaal aan liquide middelen en kortlopende vorderingen te delen door de kortlopende verplichtingen.
De solvabiliteit geeft aan in welke mate je in staat bent langlopende verplichtingen te voldoen. Om dit te meten bestaat een zgn. solvabiliteitsratio. Het solvabiliteitsratio kan worden gevonden door het eigen vermogen te delen door het totale vermogen.