Hoe kun je een VOF inschrijven bij de KvK met buitenlandse inversteerder?

Wat kunnen wij het beste doen in deze situatie?

Wij willen een VOF oprichten waarbij mijn tante uit Duitsland de hoofdinversteerder is. Ik verricht alleen arbeid en doe het papierwerk.

Bij de KvK om in te schrijven zeggen ze dat mijn tante eerst een BSN nummer nodig heeft om een BTW nummer te kunnen aanvragen bij de belastingdienst.

De belastingdienst zegt dat je naar de gemeente moet om je in te laten schrijven op, bijvoorbeeld, ons adres.Met de vraag of dit wel legaal is, wordt door de meneer van de belastingdienst gereageerd dat dit gewoon toegestaan is.
Door in te schrijven bij de gemeente krijg je direct je BSN nummer. Ook al woont mijn tante eigenlijk in het buitenland.

Bij de gemeente zeggen ze vervolgens dat je niet iemand mag inschrijven die niet bij jou inwoont.

Als je dan zegt dat je dan moet liegen, dan keren ze je de rug toe.

Al bellend naar de belastingdienst in het gemeentehuise zeggen ze dat sommige gemeenten het kunnen weigeren om iemand in te schrijven.
Vervolgens worden we doorgestuurd naar de IND omdat mijn tante blijkbaar eerst in Nederland moet wonen om überhaupt een sofie/BSN nummer aan te vragen.
De IND zegt weer dat dit voor de UWV is. Omdat zij over 'werken' gaan.

Hoe wordt dit normaal gesproken gedaan dan bij VOF's met een buitenlandse inversteerder? Zijn wij de enige en eerste in Nederland met deze vraag? Blijkbaar weet geen enkele overheidsinstantie hoe dit werkt....
Wie wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K
ronron1212
10 jaar geleden
De investerder is toch geen eigenaar. Dat is een geldschieter. Jullie met elkaar openen toch de ov je tante geeft alleen een lening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het em nou juist. Het geld is geen lening. Ik betaal het niet terug. Ze wordt onderdeel van de VOF, en zal dus ook medeverantwoorlijk zijn. Bovendien zal ze een hoger percentage aan winst krijgen.
Mijn aandeel is het verrichten van arbeid + een minimale winst. En voor haar is het de verantwoordelijkheid om de rekeningen te kunnen betalen + een hoger percentage winst te krijgen. Een BV kan alleen als het om hogere omzet gaat. Bovendien betaal je dan meer belasting. Volgens de KvK bestaat de VOF wel, maar moet zij eerst een BSN en BTW nummer krijgen. De belastingdienst zegt dat ze gewoon ingeschreven kan worden bij de KvK... dat is het hele probleem.
ronron1212
10 jaar geleden
Dan is het dus geen investeerder maar een eigenaar.

Antwoorden (1)

Een Openbare vennootschap is bedoeld voor samenwerkingsverbanden van rechtspersonen en natuurlijke personen die in Nederland belastingplichtig zijn.

Bij een investeerder is de hamvraag sowieso of een VOF wel de beste optie is. Een Commanditaire vennootschap of een BV ligt veel meer voor de hand.

Bij die vennootschappen is het ook een stuk makkelijker inschrijven als de investeerder een buitenlandse partij is.

Op zich is het wel mogelijk om een als buitenlandse ondernemer in Nederland een BSN aan te vragen voor o.a. BTW aangifte voor omzet boven de internationale drempelbedragen, maar dat vereist dat je in het land van vestiging (Duitsland dus) al als ondernemer of bedrijf staat ingeschreven; met die Duitste KvK inschrijving vraag je dan in Nederland een BSN en BTW nummer aan, en kun je mogelijk ook met die Duitste onderneming toetreden tot een Nederlandse VOF